Maailmapäevad

Mis on maailmapäev?

Maailmapäev on ühe- või mitmepäevane sündmus (sel juhul maailmanädal või maailmakuu), mille jooksul saavad õpilased globaalsete teemadega tutvuda läbi huvitavate ja kaasahaaravate tegevuste. See on võimalus võtta maailmaharidus teadlikult fookusesse ja leida viise, kuidas meist igaüks saab oma suhtumise, käitumise ja valikutega end ümbritsevat keskkonda muuta.

Maailmapäeva võib korraldada terve õppeaasta jooksul ja vabalt valitud teemal – tähtis on, et see oleks nii teie kui noorte jaoks oluline. Pakume igal aastal Maailmakooli poolt välja teemafookuse, mida võib järgida, aga ei pea. Tegutseda saab ainetundides või tunniväliselt ning korraldada võib töötubasid, debatte, heategevuslikke kontserte, viktoriine, koristusaktsioone või mis tahes õppetegevusi, kus on maailmahariduslik mõõde juures. Mõtleme globaalselt, tegutseme kohalikult!

HEAD PRAKTIKAD 2022/2023

HEAD PRAKTIKAD 2023/2024

Maailmapäevad 2024/25: “Koostöö jõud”

Sel õppeaastal kutsume maailmapäevade raames rõhku panema koostööle. Näeme, et koostööoskus on üks maailmakodaniku pädevustest, mis vajab teadlikku treenimist. Koostöö ei ole alati lihtne – see võtab rohkem aega ja mõnikord ei vii päris nende tulemusteni, mida plaanisime, aga võib-olla hoopis toredamateni. Koos tegutsedes saame luua keskkonna, kus igaühe panus on väärtustatud, ning ühise eesmärgi nimel töötamine toob esile meie parimad küljed. Loome uusi võimalusi ja jõuame teha rohkem, kui üksi tegutsedes oleks võimalik.

Koostöö ei olegi seega ainult oskus, vaid põhimõtteline lähenemine probleemide lahendamisel – eriti oluline on see “nurjatute probleemide” puhul, millega meie maailm silmitsi seisab. Koostööd saab teha mitmel tasandil, aga eelkõige algab see meie igapäevastest suhetest, kus me kuulame teisi, arvestame erinevate vaatenurkadega ja lahendame erimeelsusi konstruktiivselt.

Fookusteema: planeedi kestlikkus

Kuigi maailmapäevi võib korraldada igal teemal, on meiepoolne üleskutse keskenduda sel õppeaastal planeedi kestlikkusele. Kliimamuutused ja bioloogilise mitmekesisuse vähenemine on globaalsed probleemid, mis mõjutavad kogu planeeti. Ületarbimine on üks peamisi keskkonnakriiside põhjuseid, mis kurnab loodusvarasid ja kiirendab kliimamuutuseid. Keskkonnaalased ja kliimaga seotud väljakutsed suurendavad sotsiaalseid ja majanduslikke lõhesid, mõjutades enim just haavatavaid ühiskonnagruppe.

Nende väljakutsete lahendamine nõuab tõhusat koostööd ja tegutsemist igal tasandil, alates igaühe panusest lõpetades riikidevaheliste kokkulepeteni. Kliimamure on noortele vägagi reaalne väljakutse ning sellega toimetulekuks on üks paremaid viise ühine tegutsemine.

Millisel viisil saate teie kohalikul tasandil lahendustesse panustada? Ja kuidas saaksite seda teha teistega koostöös?

Mida koostöö all silmas peame?

  • Õpilaste kaasamine tegevuste planeerimisse ja läbiviimisesse – töötoad noortelt noortele.
  • Koostöö kolleegide ja teiste koolide, noortekeskuste või lasteaedadega.
  • Lapsevanemate ja kohaliku kogukonna kaasamine.
  • Koostöö ettevõtete, vabaühenduste, ülikoolide või teadusasutustega.
  • Koostöö teiste riikide koolide või noortekeskustega.
  • Maailmapäeva sidumine praktilise või uurimustööga – või siis algatuse kasutamine sisendina projektõppes või ainelõimingus.
  • Koostöö väärtuse üle arutamine ja selle erinevate tasandite tutvustamine, sealhulgas ka rahvusvahelise arengukoostöö käsitlemine.

Kui see tundub juba tavaline, mõtle edasi…

  • Kellega ei ole me veel varem koostööd teinud?
  • Kes on meie koolis uued õpetajad või õpilased (ka teise rahvuse või emakeelega), keda tegevustesse kaasata? 
  • Need, keda tavaliselt keskkonnateemad nii palju ei huvita, kuidas nemad tegutsema saada?
  • Kuidas rääkida planeedi kestlikkusest ka sotsiaalvaldkonna, majanduse või kultuuri kontekstis? Keda peaks selleks kaasama?
  • Kas olete uurinud, mida teeb Eesti kliimamuutuste leevendamiseks arengukoostöö valdkonnas?
  • Kuidas teha tarka koostööd tehisintellektiga (ja uurida selle keskkonnamõju)?
  • Kuidas võiks teie tegevuse tulemus jõuda võimalikult laia publikuni – kas korraldada avalik näitus või kogukonnaüritus? Kellega siin koostööd teha? 
  • Kuidas läheneda keskkonnateemale ülekooliliselt ja pikas perspektiivis jätkusuutlikult, näiteks luua temaatiline strateegia tervele koolile?

Oleme teie toetamiseks kokku pannud koostööideede kogumiku – see on nimekiri organisatsioonidest, kellega maailmapäevade raames ühiselt tegutseda. Samuti kaardistame hiljuti avaldatud planeedi kestlikkusega seotud õppematerjale, mida kasutada.

Kui sul on vihje, mida võiks siia tabelisse lisada, saada see meile läbi selle vormi.

KOOSTÖÖIDEEDE KOGUMIK

Kuidas käib maailmapäevade protsess?

Need sammud on võetud maailmapäevade juhendmaterjalist:

  1. Looge meeskond.
  2. Sõnastage eesmärgid ja teema.
  3. Koostage maailmapäeva tegevusplaan. Registreerige oma maailmapäev (vt vorm siin all).
  4. Kaasake kogukond.
  5. Viige maailmapäev ellu.
  6. Jagage infot erinevates kanalites (#maailmapäev, #maailmaharidus).
  7. Vaadake kogetule ja õpitule koos tagasi. Küsige õpilaste tagasisidet ja täitke lühike aruanne, millega saate osaleda ka maailmapäevade konkursil.

Oluline info:

  • Maailmapäevi võib registreerida ja korraldada kogu õppeaasta jooksul.
  • Registreeritud maailmapäevad kanname sisse Maailmakooli tegevuste kalendrisse.
  • Kahel korral aastal saab taotleda rahastust (vt tähtaegu lehe allosas). Taotlemine käib sama registreerimisvormi kaudu.
  • Soovi korral anname teile individuaalselt nõu maailmapäeva tegevuste planeerimiseks. Võtke julgelt ühendust: maailmaharidus@mondo.org.ee.

Kust leida maailmapäeva korraldamiseks lisamaterjale?

Tuge võid otsida Maailmakooli ressurssidest – näiteks võid kooli tellida rändnäituseid, trükiseid või Mondo ekspertide või noorte külalistunde ja töötubasid. Maailmakooli veebilehel on mitmekesine valik digitaalseid õppematerjale: dokumentaalfilme, tunnikavasid, videoloenguid jpm. Oleme loonud maailmapäevade juhendi ja eraldi materjalid rände, toidu või õiglasele kaubandusega seotud maailmapäeva korraldamiseks.

Septembri alguses jagasime häid maailmapäevade praktikaid läbi Zoomi juba traditsiooniks kujunenud maailmapäevade inspiratsioonikohvikus. Sügis-talvel korraldame veel temaatilisi õpetajakoolitusi või noorteüritusi: hoia silm peal lühikoolituste või õpiringide kuupäevadel.

Loodetavasti leiad värskeid mõtteid ka koostööideede kogumikust.

Kuidas osaleda maailmapäevade konkursil?

Kui olete korraldanud vahva maailmapäeva, kutsume teid täitma aruande, millega kandideerite ka maailmapäevade konkursi auhindadele. 

Kuigi iga maailmapäeva puhul on oluline, et need oleksid korraldatud koolipere koostöös ja väljenduksid tegutsemises, siis eriti ootame seda maailmapäeva konkursile kandideerijatelt. Kõige mõjusama maailmapäeva hindamisel võetakse arvesse järgmisi tegureid:

  • mitmekesine lähenemine konkursi teemale
  • noorte kaasatus korraldamisse
  • kogukonna kaasamine
  • ülekooliline lähenemine
  • ürituse nähtavus

Žürii valib konkursiperioodi lõpus tähenduslikuima ja mõjusaima maailmapäeva, mille premeerime auhindadega. Avalikustame auhinnad õppeaasta jooksul.

Kuidas taotleda maailmapäevade korraldamiseks toetust?

Tegevuste läbiviimiseks on vajadusel võimalik taotleda rahastust, mida saab teha läbi maailmapäevade registreerimisvormi. Toetuse väljastamise kohta teeb otsuse Maailmakooli meeskond ja selle summa jääb tavapäraselt vahemikku 150-350€. Otsuse annab teada projektijuht esimesel võimalusel pärast rahalise toetuse tähtaega. Rahastuse korral on pärast ürituse toimumist vajalik esitada tegevuste kohta aruanne läbi selle vormi. Kulud hüvitame kuludokumentide või MTÜ Mondo nimele esitatud arvete alusel. 

Toetust on võimalik kasutada erinevate kulude kompenseerimiseks, nt transport, õpilaste auhinnad, lektori esinemistasu, materjalide (nt voldikud, plakatid, näitused, tänukirjad vms) trükkimine jm. Õpilastele suunatud auhindade valikul palume lähtuda jätkusuutlikkusest ning eelistada kodumaist või õiglase kaubanduse märgisega tooteid. Alternatiivina soovitame mõelda elamuskingitustele.

Taotlusi rahalise toetuse jaoks võtame vastu kahel perioodil:

1) Sügis-talv

  • Maailmapäevade üritused: september – detsember 2024
  • Rahalise toetuse taotlemise tähtaeg*: esmaspäev, 7. oktoober 2024
  • Tegevuste aruande tähtaeg: esmaspäev, 13. jaanuar 2024 (soovitavalt kohe pärast ürituse toimumist)

2) Kevad-suvi

  • Maailmapäevade üritused: jaanuar – mai 2025
  • Rahalise toetuse taotlemise tähtaeg*: esmaspäev, 20. jaanuar 2025
  • Tegevuste aruande tähtaeg: esmaspäev, 19. mai 2025 (soovitavalt kohe pärast ürituse toimumist)

Maailmapäevade korraldajatele toimub õppeaasta lõpus traditsiooniline tänuüritus, mille käigus tunnustame 2024/2025. õppeaastal maailmapäevi läbi viinud koole.

*Kui soovite maailmapäeva jaoks toetust enne ametlikku tähtaega, st septembris või jaanuaris, palun esitage taotlus esimesel võimalusel; oleme valmis kaaluma erandeid.

Korraldajate küsimused ja meie vastused

Kas maailmapäevi võib korraldada ainult oma rühmas/klassis või peaks terve asutusega?

Maailmapäevi ei pea suurelt ette võtma – kindlasti on väärtuslik ka väiksemas mahus tegevus (nt õpetajana ainult oma ainetunni raames). See ei tohiks olla koormav lisategevus, vaid tähenduslik ja päriselt väärtust loov ettevõtmine täpselt sellises mahus, nagu teile sobib. Väga palju head on juba toimumas – julgustame seda märkama, jätkama ja tasapisi kasvatama.

Rahastuse puhul toetame hea meelega ka väiksemaid tegevusi, aga otsus sõltub heast põhjendusest ja lõplikust taotlejate arvust. Auhindade määramisel hindame asutuseülest tegutsemist rohkemate punktidega, aga tunnustame siiski ka uusi tulijaid.

Sel aastal on fookuses keskkonnateema ehk planeedi kestlikkus, aga kas võime rahastust küsida ka mõnele projektile, mis puudutab nt inimõiguseid ja ebavõrdsuse vähendamist? 

Esiteks – see on väga teretulnud, et lähtute oma südameteemast. Rahastuse taotlemisel eelistame neid, kes valivad meie pakutud teema, aga teisi me ka ei välista. Kui eelarve võimaldab, kaalume erandeid ja tuleme vastu. Konkursi puhul toob teemaga seotus rohkem punkte.

Kuidas teisi õpetajaid kaasata?

Näeme, et see on läbivalt üks suurimaid väljakutseid. Leia endale alustuseks üks teekaaslane, kellega on hea koos tegutseda. Ühel hetkel võiks koolis olla maailmahariduse, UNESCO või EPASe töögrupp, aga sinna saab aastate jooksul liikuda.

Kuidas kaasata õpilasesindust, kui nad on juba väga hõivatud?

Võib-olla annab leida võimalus, kuidas siduda maailmapäev mõne juba plaanis oleva projekti või üritusega.

Maailmapäevad toimuvad MTÜ Mondo projektist “Kasvatades maailmakodanikke: teadlikkus ja pühendumine planeedi kestlikkusele (MHK13)”, mida toetab ESTDEV – Eesti Arengukoostöö Keskus.

Lisainfo: maailmaharidus@mondo.org.ee