ET EN

Selgunud on 2020. aasta maailmapäevade konkursi võitja

10. veebruaril toimunud Maailmapäevade veebigalal jagati praktilist infot maailmapäevade korraldamisest ning tehti kokkuvõtet eelmise aasta konkursist. Maailmapäevade 2020. aasta konkursi võitis Keeni põhikool Valgamaalt. Palju õnne!

Keeni kool on maailmapäevi korraldanud 2016. aastast alates. Käesoleva konkursi žürii hindas kõrgelt just seda järjepidevust. Keeni kooli maailmapäevad on olnud kantud erinevatest teemadest – unistused (2016), jätkusuutlik tulevik (2017), naiste ja laste õigused (2018), lapse õigus tervislikule toidule (2019) ning eelmisel aastal kliimamuutused ja ränne.

Žürii hindas pikaajalist maailmapäevade traditsiooni ja leidlikkust, millega ürituse korraldamisele on lähenetud. “Oleme tänulikud, et kool leidis viise kliimamuutuste ja rände teema käsitlemiseks kaasates loovalt ka nooremaid lapsi. Igal aastal ootame huviga Keeni põhikooli maailmapäevade aruannet, kust leiab põnevaid lahendusi – näiteks 2018. aastal lõimiti omavahel naiste ja laste õigused ning füüsikapäev,” ütles maailmahariduse projektijuht Viktoria Lepp. “Läbi aastate on eriti silma paistnud, et kool leiab võimalusi edukaks ja mitmekülgseks lõiminguks eri õppeainete vahel ning tugevaks koostööks Valgamaa teiste haridusasutuste ja organisatsioonidega. Ei saa jätta mainimata, et maailmanädala tegevuste raames toimunud heategevuslikus kohvikus kogutud rahast toetas koolipere Tarkusefondi tüdruku Valentine õpingute jätkamist Keenia Elwasambi põhikooli 6. klassis. Keeni põhikool paistab silma oma maailmaharidusliku mõjuga kooli- ja lasteaiaperele, aga ka kogukonnale laiemalt, näiteks kirjutati eelmisel aastal maailmanädalast ka Otepää Teatajas,” lisas ta.

Maailmapäevade eestvedaja, Keeni põhikooli ajaloo, inimese- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja Kersti Haljasmets võitis võimaluse osaleda õppereisil Ugandasse, mille planeeritav toimumisaeg on suvi 2021. Ugandas saab tutvuda sotsiaalse ettevõtluse algatustega ning külastada kogukondi ja koole, millega MTÜ Mondo koostööd teeb.

“Olin meeldivalt üllatunud, et meie väikese kooli tagasihoidlikud tegevused on silma jäänud. Meie maailmapäevade traditsioon sai kunagi inspiratsiooni Valga Gümnaasiumist ja algusest peale oleme mõelnud, kuidas ära kasutada oma piirkonna võimalusi, sest saame ju aru, et kõik külalisõpetajad ei pruugi meieni jõuda. Nii saigi alguse koostöö Valga Gümnaasiumiga, mille vanemad õpilased teevad töötube meie kooli noorematele. Tulevikus oleme mõelnud enda 9. klassi õpilasi rakendada külalisõpetajatena näiteks lasteaias või algkoolis. Kindlasti jätkame maailmapäevade traditsiooniga, sest õppimine on pikaajaline protsess, mis mõjub nagu veetilk kivile,” kommenteeris Kersti Haljasmets.

Konkursist võtsid 2020. aastal osa viisteist erinevat haridusasutust üle Eesti: Are Kool, Kadrina Keskkool, Keeni Põhikool, Kohtla-Järve Maleva Põhikool, Luunja Keskkool, Pärnu innovaatiline noortekeskus HUUB, Rannamõisa Lasteaed, Tallinna 32. Keskkool, Tallinna Pääsküla Kool, Tamsalu Gümnaasium, Tartu Hiie Kool, huvikool Tartu Loodusmaja, Valga Gümnaasium, Viimsi Kool, Värska Gümnaasium. Mõnes kohas olid tegevused hajutatud üksikute teemapäevade peale, mõnes korraldati aga hoopis terve maailmahariduskuu. 

Žürii tunnustas kõiki konkursil osalejaid Mondo maailmaharidus- ja koolituskeskuse kinkekaartidega ning jagas välja viis äramainimist: Aasta Praktik – Kohtla-Järve Maleva Põhikool, Aasta Kaasaja – Rannamõisa Lasteaed, Aasta Õppija – Tallinna Pääsküla Kool, Aasta Jagaja – Valga Gümnaasium ning Aasta Uustulija – Värska Gümnaasium.

Maailmapäev on ühe- või mitmepäevane üritus, kus õpilased tutvuvad kestliku arengu, maailma usundite, õiglase kaubanduse, inimõiguste, globaalsete keskkonna küsimuste või rahvusvahelise poliitikaga. 2021. aastal keskendub maailmapäevade konkurss kliimamuutustele ja rändele. Uue konkursi tingimustega saab tutvuda siin. Parima ürituse või ürituste seeria valib MTÜ Mondo maailmahariduskeskuse tiim jaanuaris 2022, maailmapäevade korraldaja koos kahe korraldusse kaasatud noorega saavad võimaluse sõita 2022. aastal õppereisiga One World dokumentaalfilmide festivalile Prahas.

Konkurss toimus Haridus- ja Teadusministeeriumi riigieelarvelise toetusega UNESCO ühendkoolide võrgustiku tegevuste ning Välisministeeriumi arengu- ja humanitaarabi projekti “Laste ja naiste õigused maailmas inimeste lugude kaudu” raames.