Maailmapäevad
Mis on maailmapäev?
Maailmapäev on ühe- või mitmepäevane sündmus (sel juhul maailmanädal või maailmakuu), mille jooksul saavad õpilased globaalsete teemadega tutvuda läbi huvitavate ja kaasahaaravate tegevuste. See on võimalus võtta maailmaharidus teadlikult fookusesse ja leida viise, kuidas meist igaüks saab oma suhtumise, käitumise ja valikutega end ümbritsevat keskkonda muuta.
Maailmapäeva võib korraldada terve õppeaasta jooksul ja vabalt valitud teemal – tähtis on, et see oleks nii teie kui noorte jaoks südamelähedane. Pakume igal aastal Maailmakooli poolt välja teemafookuse, mida võib järgida, aga ei pea. Tegutseda saab ainetundides või tunniväliselt ning korraldada võib töötubasid, debatte, heategevuslikke kontserte, viktoriine, koristusaktsioone või mis tahes õppetegevusi, kus on maailmahariduslik mõõde juures.
Mõtleme globaalselt, tegutseme kohalikult!

Maailmapäevad 2025/26: “Lootus, mis liigutab”
Mis tunded sinus tekivad, kui kujutled elu 10, 30 või 100 aasta pärast? Millist tulevikku sa soovid? Mismoodi oleks elada siis, kui tänased soovid täituksid?
2025/2026. õppeaastal kutsume maailmapäevade raames mõtestama tulevikulootust – väärtust, mis aitab keerulises maailmas toime tulla ning suunata ärevust ja ebakindlust aktiivseks tegutsemiseks. Globaliseeruvas, kriisidest räsitud ja infost üleküllastunud maailmas võib kergesti kaduda tunne, et meie tegudel on mõju. Maailmas toimuv on keeruline, omavahel tihedasti seotud ja vahel tundub, et meie panusest ei piisa – eriti, kui tegeleme nn nurjatute probleemidega. Nii võib tulevikule mõeldes positiivse vaate hoidmine olla paras väljakutse.
Maailmapäevade tegevustes võib fookusesse seada ükskõik millise üleilmse teema. Kliimamuutused, konfliktid ja globaalne ebavõrdsus ei kao niipea, kuid igas kriisis peituvad ka võimalused – saame tuua esile uusi ideid, teha tõhusamat koostööd ja jagada teistega, miks solidaarsus just praegu eriti oluline on. Tulevikulootus ei tähenda naiivset optimismi või probleemide ignoreerimist, vaid enesekindlat hoiakut ja teadmist, et meil on võime ja vastutus nende lahendamisse panustada. See tähendab, et me ei jää pealtvaatajaks, vaid tegutseme, loome ja otsime lahendusi ka keerulistes olukordades. Tuleviku heaks tegutsemine algab meie väärtustest ja väikestest sammudest, mis võivad kasvada suurteks muutusteks.
Üks võimalus maailmapäevade korraldamiseks sel aastal on ühendada see rahvusvahelise tulevikepäeva (UNESCO World Futures Day) tähistamisega 2. detsembril ning tuua oma kooli rohkem innovatsiooni, loomingulist kujutlusvõimet ja lootustandvaid tulevikupilte. See on UNESCO tähtpäev, mis kutsub arutama tuleviku üle ja rõhutab, miks on mitte ainult meie, vaid ka järgmiste põlvkondade heaolule mõtlemine oluline juba tänaste otsuste langetamisel ja probleemide lahendamisel. Sealjuures käsitleb UNESCO tulevikualast kirjaoskust (futures literacy) igale inimesele kättesaadava oskusena, mis võimaldab kujutleda erinevaid võimalikke tulevikke, mõista, kust meie tulevikuootused ja -hirmud pärinevad ja suunata need loovaks, lootusrikkaks tegutsemiseks.
Kasutame oma lootust võimsa jõuna, mis inspireerib meid tegutsema ja paremat tulevikku looma!


Mida maailmapäeval ette võtta?
🌱 Haridustöötajale – kuidas toetada lootust ja aktiivset tegutsemist?
- Planeeri tegevusi, kus klass või rühm mõtleb ühiselt välja erinevaid tulevikustsenaariume ja seob need tänaste otsustega (kunstiprojektid, rollimängud, näitemängud jms).
- Juhi arutelu selle üle, millises maailmas õpilased ja kogukond tahaksid elada, ning kaardista sammud, mis aitavad sinna jõuda.
- Too näiteid, kus kogukonnad on raskustes leidnud uuenduslikke lahendusi, ning arutle, mida sellest õppida.
- Kasuta tulevikumõtlemise metoodikaid (nt tulevikukirjad, “päev tulevikus”, alternatiivsed ajajooned). Jagame häid võtteid Maailmakooli poolt õppeaasta jooksul.
- Julgusta õpilasi mõtlema, milliseid oskusi ja teadmisi nad vajavad, et tulevikus mitte ainult hästi toime tulla, vaid ka kestlikkumat ja rahumeelsemat maailma luua.
- Selgita, kuidas mineviku erinevad tõlgendused mõjutavad meie arusaamu tänasest ja tulevikust.
- Loo ruum, kus noored saavad avameelselt jagada oma tundeid, lootusi ja hirme, ning aita neil leida tasakaal ja tegutsemisjulgus.
- Suuna arutelu lootuse ja lahenduste poole, vältides liigselt hirmu või süütunnet.

🌱 Noorele – kuidas ise panustada lootusrikkasse tulevikku?
- Vii läbi (keslikuma ja rahumeelsema) tuleviku teemaline töötuba noorematele õpilastele või lasteaialastele.
- Kujuta ette, et on aasta 2050 – milline näeb välja sinu päev? Kirjuta või joonista see üles.
- Tee fotoseeria või lühivideo oma unistuste tulevikust ja jaga seda kaaslastega.
- Koosta “väikeste võitude nimekiri“ – igapäevased sammud, mis aitavad sind ja näiteks teie klassi või kogukonda parema tuleviku poole.
- Tehke oma klassis arutelu „mis oleks, kui…“ ja pakkuge välja võimalikult ootamatuid, aga sealjuures positiivseid arenguid.
- Uuri, milliseid muuruseid on teised noored käivitanud, ja mõelge, kas saad nende ideid oma keskkonnas katsetada.
- Kirjuta kiri iseendale kümne aasta pärast ja pane see hoiule (või kasuta veebiplatvormi FutureMe).
- Tee “lootusevahetus“ – vahetage kaaslastega unistusi ja mõelge, kuidas saaksite aidata üksteise ideid ellu viia.
- Märka oma ümbruses juba toimuvaid positiivseid muutusi ja jaga neid teie kooli maailmahariduse veebilehel või muudes kanalites.

Kust leida maailmapäeva korraldamiseks materjale?
Tuge võid otsida Maailmakooli ressurssidest – näiteks võid kooli tellida rändnäituseid, trükiseid või Mondo ekspertide või noorte külalistunde ja töötubasid. Maailmakooli veebilehel on mitmekesine valik digitaalseid õppematerjale: dokumentaalfilme, tunnikavasid, videoloenguid jpm. Oleme loonud maailmapäevade juhendi ja eraldi materjalid rände või toiduga seotud maailmapäeva korraldamiseks.
Septembrikuus jagame ka häid maailmapäevade praktikaid läbi Zoomi juba traditsiooniks kujunenud maailmapäevade inspiratsioonikohvikus. Sügis-talvel korraldame veel temaatilisi õpetajakoolitusi või noorteüritusi: hoia silm peal lühikoolituste või õpiringide kuupäevadel.
Selle õppeaasta teemaga haakuvad järgmised materjalid (täiendame nimekirja jooksvalt):
- “Osa millestki suuremast” – film räägib, kuidas noored üle maailma leiavad lootust ja jõudu üksteise lugudest ning tegutsevad koos parema tuleviku nimel.
- “Avasta maailma: maailmahariduse õppevahend” – siin on kaks tulevikuteemalist töötuba, mis aitavad noortel kujutleda erinevaid tulevikustsenaariume, hinnata nende soovitavust ja tõenäosust ning kaardistada lahendusi.
Kuidas käib maailmapäevade protsess?
Need sammud on inspireeritud maailmapäevade juhendmaterjalist:
- Looge meeskond.
- Sõnastage eesmärgid ja teema.
- Otsige ideid või koostööpartnereid eelmise aasta heade praktikate hulgast.
- Koostage maailmapäeva tegevusplaan.
- Täitke maailmapäeva registreerimisvorm. Soovi korral saab selle vormi kaudu küsida toetust (vt tingimused lehe allosas).
- Kaasake kogukond.
- Viige maailmapäev ellu.
- Jagage infot erinevates kanalites (@Maailmakool, @ESTDEV, #maailmapäev, #maailmaharidus).
- Vaadake kogetule ja õpitule koos tagasi. Küsige õpilaste tagasisidet ja täitke lühike aruanne, millega saate osaleda ka maailmapäevade konkursil ja kandideerida auhindadele.
Oluline info:
- Maailmapäevi võib registreerida ja korraldada kogu õppeaasta jooksul.
- Registreeritud maailmapäevad kanname sisse Maailmakooli tegevuste kalendrisse.
- Sügisperioodiks saab taotleda rahastust. Taotlemine käib sama registreerimisvormi kaudu.
- Soovi korral anname teile individuaalselt nõu maailmapäeva tegevuste planeerimiseks. Küsimuste korral kirjuta: velli.racioppi@mondo.org.ee

Kuidas osaleda maailmapäevade konkursil?
Kui olete korraldanud vahva maailmapäeva, kutsume teid täitma aruande. Selle vormi kaudu saate kandideerida ka maailmapäevade konkursil.
Kuigi iga maailmapäeva puhul on oluline, et need oleksid korraldatud koolipere koostöös ja väljenduksid tegutsemises, siis eriti ootame seda maailmapäeva konkursile kandideerijatelt. Kõige mõjusama maailmapäeva hindamisel võetakse arvesse järgmisi tegureid:
- mitmekesine lähenemine konkursi teemale
- noorte kaasatus korraldamisse
- kogukonna kaasamine
- ülekooliline lähenemine
- ürituse nähtavus
Žürii valib konkursiperioodi lõpus tähenduslikuima ja mõjusaima maailmapäeva, mille premeerime erinevate auhindadega.

Kuidas taotleda maailmapäevade korraldamiseks toetust?
Tegevuste läbiviimiseks on vajadusel võimalik taotleda rahastust, mida saab teha läbi maailmapäevade registreerimisvormi. Sel õppeaastal saame maailmapäevi rahastada ainult ühel perioodil.
1) Sügis-talv
- Maailmapäevade üritused: september – detsember 2025
- Rahalise toetuse taotlemise tähtaeg*: esmaspäev, 22. september 2025
- Sügis-talvise perioodi tegevusaruande tähtaeg: reede, 19. detsember 2025 (soovitavalt kohe pärast ürituse toimumist)
2) Kevad-suvi
- Maailmapäevade üritused: jaanuar – mai 2026
- Rahalist toetust kevadperioodil hetkeseisuga võimalik taotleda ei ole
- Kevad-suvise perioodi tegevusaruande tähtaeg konkursil osalemiseks: reede, 18. mai 2026 (soovitavalt kohe pärast ürituse toimumist)
- Kevad-suvise perioodi tegevusaruande tähtaeg ilma konkursil osalemata: reede, 12. juuni 2026
Maailmapäevade korraldajatele toimub õppeaasta lõpus traditsiooniline tänuüritus, mille käigus tunnustame 2025/2026. õppeaastal maailmapäevi läbi viinud koole.
*Kui soovite maailmapäeva ellu viia juba septembris, palun esitage taotlus esimesel võimalusel; oleme valmis kaaluma erandeid.
Toetuse tingimused:
- Toetuse maksimumsumma on 400 EUR, aga oodatud on ka väiksemas mahus taotlused. Tegevusi võime toetada ka osaliselt vastavalt võimalustele.
- Toetuse väljastamise kohta teeb otsuse Maailmakooli meeskond. Esmajärjekorras hindame tegevuste potentsiaalset mõju.
- Otsuse annab teada projektijuht esimesel võimalusel pärast rahalise toetuse tähtaega.
- Rahastuse saamise korral on pärast ürituse toimumist kohustuslik esitada tegevuste kohta lühike tegevusaruanne läbi selle vormi.
- Kulud hüvitame kuludokumentide või MTÜ Mondo nimele esitatud arvete alusel. Täpsemad detailid edastab projektijuht rahastuse saajatele.
- Toetust on võimalik kasutada erinevate kulude kompenseerimiseks, nt transport, õpilaste auhinnad, lektori esinemistasu, materjalide (nt voldikud, plakatid, näitused, tänukirjad vms) trükkimine jm. Õpilastele suunatud auhindade valikul palume lähtuda jätkusuutlikkusest ning eelistada kodumaist või õiglase kaubanduse märgisega tooteid. Alternatiivina soovitame mõelda elamuskingitustele.


Tegutsejate küsimused ja meie vastused
Kas maailmapäevi võib korraldada ainult oma rühmas/klassis või peaks terve asutusega?
Maailmapäevi ei pea suurelt ette võtma – kindlasti on väärtuslik ka väiksemas mahus tegevus (nt õpetajana ainult oma ainetunni raames). See ei tohiks olla koormav lisategevus, vaid tähenduslik ja päriselt väärtust loov ettevõtmine täpselt sellises mahus, nagu teile sobib. Väga palju head on juba toimumas – julgustame seda märkama, jätkama ja tasapisi kasvatama.
Rahastuse puhul toetame hea meelega ka väiksemaid tegevusi, aga otsus sõltub heast põhjendusest ja lõplikust taotlejate arvust. Auhindade määramisel hindame asutuseülest tegutsemist rohkemate punktidega, aga tunnustame siiski ka uusi tulijaid.
Sel aastal on fookuses tulevikulootus, aga kas võime rahastust küsida ka tegevusele, mis tulevikku otseselt ei käsitle?
See on väga teretulnud, et lähtute oma südameteemast. Rahastuse taotlemisel eelistame neid, kes valivad meie pakutud teema, aga teisi me ka ei välista. Kui eelarve võimaldab, kaalume erandeid ja tuleme vastu. Õppeaasta lõpus hindame konkursil osalejaid ja seal toob teemaga seotus rohkem punkte.
Kuidas teisi õpetajaid kaasata?
Näeme, et see on läbivalt üks suurimaid väljakutseid. Leia endale alustuseks üks teekaaslane, kellega on hea koos tegutseda. Ühel hetkel võiks koolis olla maailmahariduse, UNESCO või EPASe töögrupp, aga sinna saab aastate jooksul liikuda.
Kuidas kaasata õpilasesindust, kui nad on juba väga hõivatud?
Võib-olla annab leida võimalus, kuidas siduda maailmapäev mõne juba õppeaasta jooksul plaanis oleva projekti või üritusega.

Selle õppeaasta maailmapäevad toimuvad MTÜ Mondo projektist “Maailmakodanikuks kasvamine globaliseeruvas maailmas (MHK14) “, mida rahastab ESTDEV – Eesti Arengukoostöö Keskus.
![]() |
Lisainfo: velli.racioppi@mondo.org.ee