Maailmahariduse õpiring 2024/2025

Maailmahariduse õpiringid on ülemaailmseid väljakutseid käsitlev arutelude ja õppimise platvorm, mis toimub igakuiste kohtumistena juba kolmandat õppeaastat.

Õpiringide peamine eesmärk on pakkuda maailmahariduse praktikutele võimalust järjepidevaks koostööks ja kogemuste vahetamiseks. Selleks tutvustame kohtumistel kõige värskemaid Maailmakooli õppematerjale ja -meetodeid, pakkudes õpetajatele praktilisi vahendeid, mida oma töös kasutada.

Lisaks materjalide tutvustamisele kaasame vajadusel ja võimalusel eksperte, kes jagavad valitud teema kohta teoreetilist tausta ja annavad sügavama ülevaate valdkonna aktuaalsetest teemadest. Samuti julgustame õpetajaid ise sessioone läbi viima, et tugevdada maailmahariduse õpetajate kogukonda ja soodustada koostööd. Näeme, et õppimine on kõige tõhusam, kui see toimub üheskoos ja üksteise kogemuste üle reflekteerides.

🌱 Sihtgrupp: õpiringi on oodatud iga vanuseastmega tegutsevad õpetajad olenemata õppeainest, aga ka lasteaiaõpetajad ja noorsootöötajad. Kuna üldist maailmahariduse tutvustust õpiringide jooksul aset ei leia, siis eeldame, et olete vähemalt mingil määral maailmaharidusega tuttavad, aga see ei ole tingimuseks.

🌱 Formaat: kohtume kahe tunni jooksul (kl 15.30-17.30) veebipõhiselt või hübriidselt Mondo kontoris Tallinnas ja Zoomis. Õpetajad on oodatud omal initsiatiivil kokku kutsuma kohaliku õpigrupi Tartus, Pärnus, Narvas või mõnes suuremas linnas ja Zoomi teel tutvustatud tegevuste üle füüsilises ruumis arutama.

🌱 Teemad: teemade valikul lähtume maailmakodaniku pädevusmudelist, mis suunab arendama õpilastes kriitilist mõtlemist, globaalset teadlikkust ja vastutustunnet. Võtame arvesse ÜRO tähtpäevi ja Maailmakooli õppeaasta kalendrit laiemalt, aidates õpetajatel oma õpetamist eri tegevustega siduda. Proovime jälgida, et õpiringides käsitletaks neid teemasid ja meetodeid, mis õpetajatele kõige rohkem huvi pakuvad. Lõpliku valiku teeme grupi ühiste arutelude ja otsuste tulemusel.

🌱 Õpiväljundid on osaleja saavutanud, kui leiab vastused küsimustele:

  • Kuidas käsitleda ülemaailmsete probleemide juurpõhjuseid, tagajärgi ja võimalikke lahendusi?
  • Kuidas kasutada aktiivõppe meetodeid, et julgustada kriitilist enesereflektsiooni ja globaalsete vastastiksuhete mõistmist?
  • Kuidas liikuda maailmahariduslike teemade käsitlemisel teadmiste tasandilt aktiivse maailmakodaniku oskuste, hoiakute ja väärtuste kujundamiseni?

2024/2025.  õppeaasta kuupäevad ja teemad

T, 24. september kl 15.30-17.30 – õiglane kaubandus (veebis) 

Õpiringis avas õiglase kaubanduse temaatikat Jana Jesmin (Fairtrade Eesti). Millised on õiglase kaubanduse märgised? Mida tähistab Fairtrade märgis? Kuidas teame, et seda saab usaldada? Lõime ruumi küsimusteks-vastusteks. Tutvustasime ka erinevaid tegevusi, mida õiglase kaubanduse kuul ette võtta.

Pädevusmudeli valdkond: üleilmastumine ja vastastikune sõltuvus
Seosed
kalendriga: õiglase kaubanduse kuu (oktoober), maailmapäevad

K, 30. oktoober kl 15.30-17.30 – kiirmoe mõju planeedi kestlikkusele (hübriid) 

Kohtumisel sukeldume kiirmoe pahupoolde. Uurime koos Carmen Kirstiga (Fashion Revolution Estonia / @tupsrohtliilia), mis on valdkonnaga seotud suurimad probleemid ning kuidas saame lahendustesse panustada. Põimime arutelu sisse praktilisi meetodeid vanast, aga heast “Maailma noored” kogumikust. Soovituslik kodune ülesanne: riidekapi audit.

Pädevusmudeli valdkonnad: üleilmastumine ja vastastikune sõltuvus; planeedi kestlikkus
Seosed kalendriga: maailmapäevad, rahvusvaheline maailmahariduse nädal (18.-24.11)

T, 26. november kl 15.30-17.30 – Lennusadama uus näitus ja muuseumitund (osaliselt hübriid / näitusekülastus kohapeal)

Novembrikuises õpiringis läheme külla Eesti Meremuuseumi Lennusadamasse, et tutvuda üheskoos nende vastavatud näitusega “Kuulsad mereretked. Eurooplaste maailmapildi avardumine” ja sellega seotud haridusprogrammiga. Arutame, kuidas käsitleda kolonialismi ja selle mõjusid tänapäeval kriitilise-eetilise maailmahariduse vaates. Meiega on kaasas Kristel Bultot (haridusprogrammide koordinaator) ja Anette Pärn (Mondo-poolne konsultant ja kriitilise-eetilise perspektiivi tekstide autor). 

Pädevusmudeli valdkonnad: üleilmastumine ja vastastikune sõltuvus; sotsiaalne õiglus ja võrdsus ning kliimaõiglus
Seos kalendriga: sotsiaalse õigluse päev (20.02)

Detsember – õpiring jääb vahele
K, 29. jaanuar kl 15.30-17.30 – kliimaõigluse mõiste ja teema käsitlemine klassiruumis (hürbiid)

Mida me mõistame kliima- ja keskkonnaõigluse all? Mis on meie vastutus ja võimalused selle raames? Mis vahe on keskkonnaõigusel ja ja keskkonnaõiglusel? Millised on “päris” lood keskkonna- ning kliimamuutuste teemal Eesti arengukoostöö sihtriikidest? Neid ja teisi küsimusi arutame koos Egle Küngase, Mondo keskkonnaprogrammi juhiga.

Pädevusmudeli valdkonnad: sotsiaalne õiglus ja võrdsus ning kliimaõiglus
Seosed kalendriga: sotsiaalse õigluse päev (20.02), Maa päev (22.04)

T, 25. veebruar kl 15.30-17.30 – soostereotüübid ja teema käsitlemine klassiruumis (hübriid)

Kuidas soostereotüübid tekivad? Kuidas neist noortega rääkida konstruktiivselt ja rahumeelselt? Kuidas toetada noortes oma arvamuse kujundamist, kriitilist mõtlemist ja kaasavamat suhtumist? Mida vastata noortele (või kolleegidele), kelle arvates räägitakse sooteemadest “liiga palju”? Meiega koos tuleb arutlema Greta Roosaar, Taskufeminist, koolitaja ja korraldaja asutuses Sotsiaalmeedikud.

Pädevusmudeli valdkonnad: sotsiaalne õiglus ja võrdsus
Seosed kalendriga: sotsiaalse õigluse päev (20.02), Zero Discrimination Day (01.03), naistepäev (08.03), mitmekesisuse kuu (mai)

K, 26. märts kl 15.30-17.30 – toidu tulevik ja Tervisemuuseumi temaatiline muusemitund (osaliselt hübriid / näitusekülastus kohapeal)

Õpiringis keskendume toidu tuleviku ja -turvalisuse teemadele ja uurime, kuidas meie igapäevased toiduvalikud elukeskkonda mõjutavad. Kohtumisel teeme osaliselt läbi dokumentaalfilmile “10 miljardit suud” ja rollimängule üles ehitatud muuseumitunni, millele loodame koguda osalejatelt edasiviivat tagasisidet. Jagame häid mõtteid materjalide või tegevuste osas, mida toidusüsteemide tuleviku teema käsitlemiseks kasutada. 

Pädevusmudeli valdkonnad: planeedi kestlikkus, üleilmastumine ja vastastikune sõltuvus
Seosed kalendriga: maailma tervisepäev (07.04), Maa päev (22.04)

T, 29. aprill kl 15.30-17.30 – mitmekesisus ja identiteet (Zoom)

Mai on mitmekesisuse kuu. Kui räägime mitmekesisusest, mõtleme sageli rahvusele ja kodakondsusele, kuid see teema on palju laiem. Ka identiteet on mitmetahuline ja muutuv, kujunedes kuuluvuste ja kogemuste kaudu. Igaüks meist on mitmekesisem, kui esmapilgul paistab.

Mitmekesisus ja identiteet on omavahel seotud: eri taustade ja vaatenurkadega kokkupuude aitab noortel paremini mõista nii iseennast kui teisi. Noored liiguvad eri keskkondade vahel – kodus, koolis, huvitegevustes ja sotsiaalmeedias – ning igas neis avaldub erinev külg nende identiteedist.

Selles õpiringis arutleme:

  • Millest identiteet koosneb?
  • Millal ja kuidas erinevad identiteedi kihid esile kerkivad?
  • Kuidas toetada noori oma identiteedi mõtestamisel ja jagamisel?
  • Kuidas kujundada koolikultuuri, mis väärtustab mitmekesisust ja kuuluvustunnet?

Eesmärk on ühiselt otsida viise, kuidas aidata noortel tunda end nähtuna ja väärtustatuna – just sellisena, nagu nad on.

Registreerimine kohtumisele: forms.gle/F1r8XyAuZomDXBqz5

Kava

15.30-15.35 Tervitusring
15.35-16.10 Praktiline tegevus kultuuririkkuse tunnikavade kogumikust (Kätlin Jürna, Narva Eesti Gümnaasium)
16.10-16.15 Sirutuspaus
16.15-17.30 Loeng-arutelu: mitmekesiste identiteetide väärtustamine ja sidumine õppetööga (Karolin Mäe, TLÜ)

Pädevusmudeli valdkonnad: identiteet ja mitmekesisus
Seos kalendriga: mitmekesisuse kuu (mai)

Mai – õpiring jääb vahele, kohtume Maailmakooli tänuüritusel neljapäeval, 29.05
Juuni – kokkuvõtted ja midagi toredat

Õpiringiga liitumine

  • Eelolevale kohtumisele saad registreeruda läbi selle vormi.
  • Anna märku enda huvist õpiringide vastu ka üldregistreerimise vormis, et saaksime Sind iga kohtumise teemaga kursis hoida ja meeldetuletuse saata.
  • Kui oled varasemate aastate jooksul registreerunud, siis uuesti seda tegema ei pea.
  • Registreerunutele saadame enne iga kohtumist info teema ja ajakava osas.
  • Liituda võib terve õppeaasta jooksul.

Soovitame osa võtta võimalikult paljudest kohtumistest, kuid õpiringi töös on võimalik osaleda ka üksikutest koolituspäevadest osa võttes. 75% osaluse korral väljastame õppeaasta lõpus tõendi.


Õpiringid toimuvad MTÜ Mondo projektist “Global Education Teachers Club”, mida rahastab Euroopa Liit.

24.09.2024 15:30 - 17:30 Zoom
Õpiringis avab õiglase kaubanduse temaatikat Jana Jesmin (Fairtrade Eesti).
30.10.2024 15:30 - 17:30 Mondo/Zoom
Uurime koos Carmen Kirstiga (Fashion Revolution Estonia / @tupsrohtliilia), mis on kiirmoe valdkonnaga seotud suurimad probleemid ning kuidas saame lahendustesse panustada.
26.11.2024 15:30 - 17:30 Lennusadam/Zoom
Lennusadama uus kolonialismi teemaline näitus ja muuseumitund.
29.01.2025 15:30 - 17:30 Mondo/Zoom
Kliimaõigluse mõiste ja teema käsitlemine klassiruumis.
25.02.2025 15:30 - 17:30 Mondo/Zoom
Soostereotüübid ja teema käsitlemine klassiruumis.
26.03.2025 15:30 - 17:30 Tervisemuuseum/Zoom
Õpiringi teemaks on toidu tulevik, samuti tutvume Tervisemuuseumi temaatilise muuseumitunniga.
29.04.2025 15:30 - 17:30 Zoom
Mitmekesisus ja identiteet
11.06.2025 15:30 - 17:30 Õppeaasta viimane õpiring
Maailmakool
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.