13.12.24
Õiglase kaubanduse kuu 2024 oli inspireeriv nii lasteaialastele kui vanematele õpilastele
Mondo ja Fairtrade Eesti üleskutsel tähistasid selle aasta sügisel õiglase kaubanduse kuud 49 kooli, lasteaeda ja noortekeskust üle Eesti. Algatus tõi kaasa rohkelt harivaid ja elamusterohkeid hetki rohkem kui 6811 õpilasele ja 468 õpetajale. Eriti tore oli näha, et kõigist osalenud haridusasutusest olid 21 kooli uued tegutsejad, kes varem õiglase kaubanduse kuu algatusega liitunud ei olnud. Astume sammu tagasi ja vaatame, milliseid loovaid ideid koolid ellu viisid, millised hetked meelde jäid ning kuidas see osalejatele mõjus.
Milliste tegevustega koolid kõige rohkem kaasa tulid?
Õiglase kaubanduse kuu tagasisideküsitluse tulemuste järgi olid kõige populaarsemad tegevused lühi- või dokumentaalfilmide vaatamine, õiglase kaubanduse viktoriinis osalemine ja sotsiaalmeedia postituste loomine. Lisaks osalesid õpilased aktiivselt ka kirjutamisvõistlusel ning mitmed klassid käisid õiglase kaubanduse toodete “jahil”. Mõnes lasteaias pälvisid jahi kõige aktiivsemad osalejad ka tunnustuse.
Pakkusime tegevusi ka Mondo ekspertidelt ja noortelt koolitajatelt. Kõige populaarsemad olid online-tunnid Mondo keskkonnaprogrammi juhi Egle Küngasega, kus õpilased said ülevaate õiglase kaubanduse põhimõtetest ning luua seoseid õiglase kaubanduse, kliimamuutuste ja kliimaõigluse vahel. Korraldasime neli veebitundi 25 erinevale klassile 19 erinevas koolis, jõudes kokku üle 658 õpilaseni. Samuti olid populaarsed meie traditsioonilised kakaotöötoad, kus õpilased tutvusid õiglase kaubandusega läbi rollimängu. Noored koolitajad jõudsid läbi viia 6 töötuba 5 koolis, viides teemadega kurssi üle 185 õpilase. Õiglase kaubanduse kirjutamisvõistlusele laekus 53 tööd – konkursi kõige paremad kirjutised avaldatakse järk-järgult Bioneer.ee ja Fairtrade Eesti kanalites.
Mida koolid ise välja mõtlesid?
Mitmed koolid ja lasteaiad haarasid võimalusest korraldada õiglase kaubanduse kuu raames omanäolisi ja inspireerivaid ettevõtmisi. Lasteaiaõpetajad viisid läbi hariduslikke tegevusi, mille käigus said lapsed teadmisi ja praktilisi kogemusi õiglase kaubanduse põhimõtetest. Näiteks loodi õiglase kaubanduse teemalisi plakateid ning lapsed meisterdasid käsitööna õiglase kaubanduse märgiseid, kasutades erinevaid materjale.
Viimsi Kooli kodunduse ja käsitöö õpetaja Kairy Nahkur juhendamisel osalesid 7. klassi õpilased Reet Ausi e-külalistunnis „Kuidas läbi disaini maailma parandada?“ ja 8. klassi õpilased tegid FairTrade märgisega toodetest küpsiseid. Kui need valmis, panid õpilased oma loovuse mängu ning mõtlesid välja pakendeid, mille sees küpsised poelettidele saata.
Rakvere Reaalkoolis said õpilased vahetundidel aatriumis meisterdada taaskasutatavatest materjalidest esemeid. Õpetaja Katrin Berggren-Kirss juhendas ja näitas, kuidas lihtsatest ja juba kasutuses olnud materjalidest ning vahenditest saab teha midagi täiesti uut ja ägedat. Noored said tuunida juba olemasolevaid helkureid, valmistada prosse, järjehoidjaid ja puidust silte. Kool aatriumis oli kuni novembri alguseni võimalik vaadata koolipere näitust “Vanast uus”.
Viru-Nigula lasteaias korraldati “Vahetuspäev”, kus lapsed tõid kodust kaasa mänguasju, mida nad enam ei vajanud, ja vahetasid need uute vastu. Samal õhtul toimus peredele mõeldud riiete ja jalatsite vahetus, kus lapsevanemad ja personal tõid puhtaid ja hästi hoitud esemeid, mida igaüks sai endale tasuta kaasa võtta. Selle sündmuse edu innustas korraldajaid kaaluma järgmistel kordadel ka laiema kogukonna kaasamist.
Milline oli koolide tagasiside ja tegevuste mõju?
Tagasiside põhjal võib öelda, et õpetajad tunnevad suurt tänulikkust võimaluste eest, mida õiglase kaubanduse teema käsitlemine pakub ning rõhutavad, et teema on jätkuvalt aktuaalne. Õiglase kaubanduse kuu pakkus võimalust teemat käsitleda mitmekülgselt ning õpilased said osaleda aruteludes oluliste globaalsete teemade üle.
E-külalistund Mondo keskkonnaprogrammi juhi Egle Küngasega pakkus inspireerivaid mõtteid ja sisukaid arutelusid, tutvustades elu kaugetes piirkondades ja sealsete kogukondade väljakutseid. Õpilaste aktiivne kaasamine läbi Menti küsimustele vastamise muutis e-tunni kaasahaaravaks ja meeldejäävaks. Lisaks nautisid erinevad klassid ka kirjutamisvõistlusel osalemist, mis andis neile võimaluse jagada oma teadmisi ja mõtiskleda omakeskis õiglase kaubanduse tähenduse üle. Eriline rõõm oli näha, et teema kõnetas erinevaid vanuserühmi, kuna kirjutamisvõistluses osalesid isegi 3. klassi lapsed. Sellel aastal valmis ka uus kakaoteemaline näitus, mis äratas lastes suurt huvi ning innustas teemat edasi uurima.
Need koolid ja lasteaiad, kus väärtustatakse õiglast ja eetilist tarbimist, keskkonnahoidu ja taaskasutust, kavatsevad jätkata sarnaste tegevustega ka tulevikus. Õiglase kaubanduse kuu pakub suurepäraseid praktilisi õppimisvõimalusi ning oleme ja Maailmakooli poolt haridustöötajatele jätkuvalt toeks, et sarnaseid globaalseid teemasid klassiruumis käsitleda. Koos saame suurendada nii õpilaste kui ka nende vanemate teadlikkust vastutustundliku tarbimise olulisusest.
Aitäh kõigile tähistajatele ja meie koostööpartner Fairtrade Eestile! Kõige aktiivsemaid koole tunnustatakse tänukirja ja auhindadega detsembris 2024.
Vaata ka õiglase kaubanduse teema käsitlemise soovitusi alushariduses ja noortega.