Maailmapäevade head praktikad: 2023/24
Maailmapäeva (maailmanädala või terve maailmakuu) korraldamine koolis annab võimaluse siduda globaalseid teemasid õppekavaga, lõimida omavahel mitu õppeainet ja reaalset elu ning tutvustada maailmahariduse teemasid noortele huvitaval ja mõtlemapaneval viisil. Igal aastal kuulutame välja maailmapäevade teema, millest võib soovi korral lähtuda. Taotleda saab ka väiketoetust ja parimatele on traditsiooniline auhind õppereis.
2023/2024. õppeaasta oli maailmapäevade pealkiri “Meie maailm. Minu mõju.”, millega kutsusime kõiki maailmapäevade korraldajaid ja neis osalejaid võimalikult palju lahenduste suunas tegutsema.
Üle Eesti toimus kokku 36 maailmapäeva-, nädalat või kuud, milles osales 13083 noort ja 907 haridustöötajat.
Oluline!
Siin lehel on välja toodud kõige silmapaistvad maailmapäevade tegevused koolides või noortekeskustes. Maailmapäev ei pea alati olema nii suurejooneline kui allolevates näidetes. Piisab ka väiksemal skaalal ja näiteks oma klassi või rühma raames tegutsemisest. Näidete eesmärk on anda julgust ja inspiratsiooni – viidata suunale, kuhu aasta-aastalt tegutsedes ja koolisiseseid traditsioone ehitades välja jõuda.
Iga ülekooliline maailmapäev on alguse saanud esimestest katsetustest.
Kutsume teid pikematest kirjeldustest välja noppima häid üksikuid praktikaid, mida oma kontekstis rakendada.
Kui soovite tuge, kirjutage meile: maailmaharidus@mondo.org.ee. Projekte korraldanud õpetajad on ka valmis oma kogemust ja kontakte jagama või koostööd tegema; meie saame teid ühendusse viia.
Tallinna Inglise Kolledž, 02.04.-05.04.2024 – PEAAUHIND
TEEMAD: PLANEEDI KESTLIKKUS, IDENTITEET JA MITMEKESISUS
Tallinna Inglise Kolledžis toimusid maailmapäevad teemal “Meie maailm. Minu mõju.” Ürituse raames korraldas õpilasesindus erinevaid tegevusi, mis hõlmasid kõiki kooliastmeid. Kõigis 1.-7. klasside ainetundides viidi noorte poolt läbi töötoad, toimus dokumentaalfilmi “A Life on Our Planet” ühisvaatamine ja identiteediteemaline töötuba 6.-7. klassile. 8.-12. klassidele korraldati Arvamusfestival, kus arutleti neljas paneelis teemadel, kuidas noored mõjutavad sporti, haridust, poliitikat ja kliimat. Paneele modereerisid õpilased ning panelistideks olid nii vilistlased kui ka tuntud nimed nagu Riho Terras, Eva Truuverk ja Aivar Pohlak.
Nädala teises pooles valmistasid õpilased ja õpetajad ühiselt lühifilmi prügisorteerimise tähtsusest, mis aitas noortel mõista keskkonnateemade olulisust praktilisel viisil. Elevust pakkus temaatiline üle-kooliline joonistuskonkurss, kus noored said loominguliselt väljendada, kuidas nad maailma mõjutavad. Kogu ürituse eriliseks tegi õpilaste aktiivne roll – nad juhtisid, korraldasid ja modereerisid kõiki maailmapäevade jooksul toimunud tegevusi.
Vaata fotosid siit.
Korraldaja: Grethe Carita Tischler ja TIKi õpilasesindus
Kohila Avatud Noortekeskus, 14.11.2023
TEEMAD: PLANEEDI KESTLIKKUS, VASTASTIKUNE SÕLTUVUS
Noorsootöönädala raames toimus Kohila Avatud Noortekeskuses maailmapäev “Teekond eetilise tarbimiseni”, mille eesmärk oli tõsta noorte teadlikkust eri toiduainete, nt kohvi, šokolaadi ja sheavõi tootmisest, sellega seotud väljakutsetest ja meie võimalustest lahendustesse panustada. Üritusel vaadati filmi “Musta kuld”, mis räägib kohvitootmisest, arutleti õiglase kaubanduse üle, toimusid töötoad ja interaktiivsed tegevused.
Noored kaasati aktiivselt ürituse kavandamisse ja läbiviimisse, kus nad jagasid oma teadmisi ja korraldasid töötubasid – näiteks viisid noortekeskuse noored läbi sheavõi töötoa, kus nad jagasid teadmisi sheavõist teistele noortele ning üheskoos valmistati kehakoorijad, mille iga osaleja sai mälestuseks endaga kaasa võtta. Samuti uuriti ühiselt, kust noorte lemmiktooted pärinevad ja kuidas neid toodetakse. Kogukond ja kohalikud ettevõtted panustasid ürituse õnnestumisse, pakkudes tuge ja osaledes tegevustes.
Vaata fotosid siin.
Korraldaja: Kärolin Heinmäe
Tallinna 32. Keskkool, 20.-24.11.2023
TEEMAD: KULTUURILINE MITMEKESISUS, HÕIMURAHVAD
Tallinna 32. Keskkoolis toimus maailmateemaline nädal „Meie maailm. Minu mõju“, kus osalesid kõik kooliastmed. Loenguid ja töötubasid andsid kokku 18 külalist ning ka õpilased ise korraldasid erinevaid tegevusi. Näiteks viis 12. klass läbi keskkonnamängu ja gümnaasiumi ning 9. klassi õpilased andsid soome-ugri rahvuste kohta loenguid algkooli õpilastele. Kooli seintel toimus meediapädevuse võistlus, kus õpilased pidid ära tundma vale- ja pärisuudiseid, mis pakkus praktilist ja harivat väljakutset. Juba traditsiooniks on kujunenud KAE tund, mille jooksul toimuvad kõik aineõpetajad oma tunnid keskkonna, arengu ja elurikkuse teemadega; tore algatus on ka ülekooliline tunnuslause konkurss. Sel nädalal oli ka distantsõppepäev, mille ülesanded seoti maailmaharidusega. Õpilased panustasid näituste ja dekoratsioonide loomisesse, ning gümnaasiumi õpilased vastutasid tehnika eest, mis oli vajalik loengute läbiviimiseks.
Vaata kõiki tegevusi siin ja siin.
Korraldaja: UNESCO ühendkoolide töögrupp
Värska Gümnaasium, 27.11-01.12.2023
TEEMAD: MITMEKULTUURILISUS, PLANEEDI KESTLIKKUS
Värska Gümnaasiumi maailmanädala fookuses oli Ladina-Ameerika ning teemad nagu tarbimine, jäätmed ja ökoloogiline mitmekesisus. Ürituse eesmärk oli teadvustada õpilaste mõju maailmale ja pakkuda praktilisi samme muutuste elluviimiseks. Ürituse raames korraldati mitmeid töötubasid, külalistunde ja näitusi – toimus heategevuskohvik, kliimasõbralik kokkamine, looduskosmeetika valmistamine, ÜRO matke Ladina-Ameerika toiduturvalisue teemal, õiglase kaubanduse kakaoteemaline rollimäng ja piñata meisterdamine koos mehhiklastega. Kaasati ka Setomaa pärimuskultuuri – koos Peruu hõimude uurijaga arutati igaühe võimalikkusest oma kultuuri globaliseerumise kontekstis kaitsta ja modernsete võtetega ka levitada.
Vaata lähemalt siit videost.
Korraldaja: Helena Elgindy
Tamsalu Gümnaasium, 01.−11.12.2023
TEEMA: RÄNNE
Tamsalu Gümnaasiumi 11. maailmanädal toimus teemal “Ränne – mina ja maailm”, keskendudes rände vormidele ja põhjustele. Õpilased kajastasid teemat loomingulistel viisidel ning kohtusid rändetaustaga inimestega; õpetajad lõimisid rändeteemat mitmesugustesse õppetundidesse. Avapäeval, 01.12.2023, külastas kooli Europarlamendi saadik Maria Kaljurand, rääkides rändest ja maailmas toimuvatest konfliktidest. Järgnevatel päevadel jagas vilistlane Geiri Suur õpirände kogemust Šveitsist ning koostöös Vao Majutuskeskuse ja Celal Yildirimiga valmistati Türgi toite. Inglise keele õpetaja Abdul Turay käsitles rändeteemat tundides ja 12. klassi õpilane Kristjan Välimäe esitles oma rändeteemalist uurimustööd. Koolis toimus samal nädalal ka EPAS programmi seminar inimõigustest ja rändest, kus Tamsalu õpilased viisid läbi vaenukõne teemalise töötoa. Maailmanädala lõpetas heategevuslaat, mille tuluga toetati Keenia tüdrukute haridusteed.
Vaata rohkem siin veebilehel.
Korraldaja: Anne Kraubner
Tuleviku lasteaed, 9.01.-15.02.2024
TEEMA: PLANEEDI KESTLIKKUS
Tuleviku Lasteaia maailmakuu projekt “Asjade uus elu” keskendus säästlikule tarbimisele ja taaskasutusele. Projekti kaasati kõik lasteaia lapsed, õpetajad ja lapsevanemad, kes olid abiks nii materjalide kogumisel kui ka meisteraises. Projekt algas laste teadlikkuse tõstmisega taaskasutusest ja ületarbimisest vaadates muinasjuttu “Vaal, kes kogus aardeid”. Seejärel pakkisid rühmad kokku kõik oma mänguasjad ja saatsid need kuuks ajaks “talvepuhkusele”, mis oli lastele põnev väljakutse. Projekti raames lõid lapsed vanemate ja õpetajate juhendamisel taaskasutusmaterjalidest uusi mänguasju.
Samuti õpiti prügi sorteerimist, sest meisterdamise jäägid tuli õigesti ära visata. Ühiselt külastati Uuskasutuskeskust ja Pääsküla jäätmejaama, kus lapsed said praktilise kogemuse taaskasutusest, ning viidi ka taarat ja vanu riideid kogumispunkti. Projekti lõpetamisel kohtusid lapsed uuesti Amanda ja Modoga ning jagasid, mida nad projekti käigus õppisid. Üllatusena esitasid õpetajad teatrietenduse, kus põrsad õppisid prügi sorteerimise tähtsust. Hoolekogu eestvedamisel toimus sõbrapäeva laat, mis on saanud lasteaia traditsiooniks. Seekord keskendusime just taaskasutusele: müügil ja õnneloosis olid mänguasjad, millele sooviti anda uus elu.
Vaata fotosid siit.
Korraldaja: Katrin Larm
Paldiski Ühisgümnaasium, 15.-19.01.2024
TEEMA: PLANEEDI KESTLIKKUS
Paldiski Ühisgümnaasium korraldas keskkonnateadlikkusele pühendatud nädala, kus osalesid nii kooliõpilased kui ka lasteaialapsed. Nädal algas jäätmete sorteerimise mängudega algklassidele ja Kahoot-viktoriiniga põhikoolile. Teisipäeval toimus ülekooliline pesapäev, kus õppeained olid lõimitud erinevate töötubade ja praktiliste tegevustega. Kolmapäeval külastas kooli loodusfotograaf Sven Zacek ja neljapäeval tähistati õues lumememmede päevaa. Nädala kulminatsiooniks oli reedel korraldatud jäätmete sorteerimise mängud lasteaia lastele, kus jäätmeid sorteeriti liikumisbingo vormis. Eriline rõhk oli koostööl ja õpilaste omavahelisel toetusel, mida on koolis juba aastaid arendatud. 12. klassi õpilased planeerisid ja viisid nädala tegevused läbi, kaasates nooremaid õpilasi ja pakkudes eeskuju. Nädala tegevusi kajastati kooli blogis ning tulevikus ilmuvad lood ka kohalikus ajalehes ja kooli väljaandes.
Leia rohkem infot siit.
Korraldaja: Janika Loos ja 12. klassi õpilased
Saku Gümnaasium, 05.02.2024 ja 08.03-15.03.2024
TEEMA: RAHU JA KONFLIKTIDE LAHENDAMINE, PLANEEDI KESTLIKKUS
Saku Gümnaasiumis toimusid 2024. aastal kaks suurt ja olulist sündmust: maakondlik õpilaskonverents “Our Changing World 2024” ja maailmaharidusnädal. Konverents keskendus ÜRO kestliku arengu eesmärgile nr. 16, mis käsitleb rahu, õiguskaitse ja tugevate institutsioonide tagamist. Õpilased tegid uurimistöid ja esitasid ettekandeid olulistel teemadel nagu konfliktid Lähis-Idas ja Balkanil, ränne ning inimõiguste rikkumine. Üritus tõi kokku Saku ja Kose gümnasistid ning avakõnega esines Välisministeeriumi ekspert Maari Ross, kes tõi esile Euroopa Liidu rahu ja turvalisuse tagamise eesmärgid. Konverents lõi õpilastele võimaluse arutada globaalsete väljakutsete üle, mõista sügavamalt maailma konflikte ning pakkuda lahendusi.
Kuu hiljem toimunud maailmaharidusnädal oli täis erinevaid harivaid ja kaasahaaravaid tegevusi. Üks olulisemaid hetki oli vahetuslaat, kus nooremad õpilased vahetasid omavahel kodust toodud asju, õppides praktilisel viisil keskkonnasäästlikkust ja teadlikku tarbimist. Suure tähelepanu pälvis ka keskkonnapäev, kus töötubade ja loengutega liitusid Lasnamäe Gümnaasiumi õpilased. Polaaralade loomade teemalised praktilised tegevused pakkusid noorematele õpilastele võimaluse õppida looduse ja kliimamuutuste kohta loovalt ja “käed-küljes” meetoditega. Kultuuripäevade raames astusid üles Ukraina sõjapõgenikest viiuldajad ja toimusid ka maailmamuusika töötoad. Nädal pakkus rohkelt võimalusi kogukonna ja lapsevanemate kaasamiseks.
Vaata fotosid siin.
Korraldaja: Taivi Õigus ja Eleri Troska
Gustav Adolfi Gümnaasium, 26.03-05.04.2024
TEEMA: PLANEEDI KESTLIKKUS, JÄTKUSUUTLIK ENERGIA
Gustav Adolfi Gümnaasiumi maailmanädala keskmes oli jätkusuutlik energia. Põhikooli õpilastele toimusid kolm teadusteatri etendust, kus käsitleti jätkusuutliku energia teemasid, sidudes füüsika, keemia ja bioloogia teadmised praktiliste katsetega. Gümnaasiumiõpilastele esines Eesti Energia juht Andrus Durejko, kes andis ülevaate praegusest energiaolukorrast ning selgitas, kuidas Eesti liigub järk-järgult jätkusuutliku energia kasutamise poole. Lisaks sellele oli koolis üleval näitus, mis tutvustas Euroopa Liidu plaane üleminekul rohelisele energiale. Gümnaasiumiõpilased vastutasid ürituste korraldamise ja läbiviimise eest, mida nad tegid iseseisvalt ja edukalt. Koostöö TalTechi füüsika teaduskonnaga oli teadusteatri kava koostamisel abiks ja andis osalejatele sügavama teadusliku taustainfo.
Vaata fotosid siin.
Korraldaja: Andrei Sazonov
Narva Kesklinna Kool, 01.-30.04.2024
TEEMA: PLANEEDI KESTLIKKUS
Narva Kesklinna Kooli maailmakuu „Maailmamuutjad“ keskendus laste loodushoidlike harjumuste arendamisele ja keskkonnasõbralike algatuste toetamisele. Toimusid mitmed toredad üritused, sealhulgas Roheline Bingo, mille raames lõid algklassiõpilased klassidesse rohelised nurgad, külvasid sibulaid ning õppisid taaskasutust. Kevadakadeemia raames toimus “Õpilaselt õpilasele” õpetamine, kus vanemad õpilased viisid läbi füüsika- ja keemiatunde noorematele. Eriti positiivne oli koostöö kohalike asutustega õuesõppepäeval, kus toimusid tunnid Narva jõe elustikust ja veeohutusest. Õpilased esinesid edukalt ka MOEDEMM disainifestivalil, kus nad tutvustasid taaskasutatud materjalidest valmistatud rõivaid. Projekt kaasas aktiivselt kõiki 270 õpilast ja 32 õpetajat, samuti vanemaid, kes panustasid heategevuslikesse tegevustesse.
Vaata fotosid ja materjale siin.
Korraldaja: Olga Lutška
Jaan Poska Gümnaasium, 05.02.2024
TEEMA: PLANEEDI KESTLIKKUS
Maailmapäev Tartu Jaan Poska Gümnaasiumis keskendus keskkonnajälje, toiduraiskamise ja jäätmekäitluse teemadele. Õpilased ja õpetajad kogusid nädalas tekkivate jäätmete andmeid ning tõstsid teadlikkust infoplakatite kaudu. Tegevuste hulka kuulusid kooli üles pandud Mondo näituse “Millist maailma tahame aastaks 2030” ühine külastamine, näidisväitlus keskkonnahoiu olulisusest ja kapitühjenduse laat, kus müüdi seisma jäänud esemeid. Iga klass valmistas suupisteid, mille müügitulu, 162 eurot, annetati Mondo Tarkusefondile. Samuti toimus filmiõhtu, kus vaadati „10 miljardit suud”, millele järgnes arutelu Elen Peetsmanniga EMÜ Mahekeskusest. Kooliüritused tõid esile koostöövaimu ja kaasasid kogu kooli; õpetajad integreerisid keskkonnateemasid oma tundidesse.
Vaata fotosid siin ja kooli arvutis jooksnud esitlust siin, kus on näha nii tegevused kui edastatud sõnumid.
Korraldaja: Annika Rego
Elva Gümnaasium, 23.05.2024
TEEMA: PLANEEDI KESTLIKKUS
Päeva esimeses pooles vaatasid 8.–11. klassi õpilased filmi “Vara küps”, millele järgnes vestlus filmi režissööri Martti Heldega. Samal ajal külastasid 7. klasside õpilased spordihoonesse üles seatud Tartu loodusmajast laenatud näituseid. Päeva teises pooles osalesid õpilased 14 erinevas töötoas, mille hulgast iga klass sai valida 2-3, sealhulgas näiteks robootika, leiutamine või riiete tugevdamine Sashiko meetodiga. Suuremat osa töötubadest viisid läbi külalised või õpetajad, aga 5 töötuba 14-st olid ka õpilaste juhendada – näiteks jalgrattahoolduse töötuba või Mondo põgenemismäng “Sinu lugu”. Lapsevanemaid teavitati üritusest läbi Stuudiumi ja kuna maailmanädala eelõhtul näidati “Vara küps” filmi ka televisioonis, tekitas üritus paljudes peredes huvi.
Vaata fotosid siin.
Korraldaja: Loodusainete arendusgrupp
Rakvere Riigiümnaasium, 27.-31.05.2024
TEEMA: KÕIK 5 PÄDEVUSMUDELI VALDKONDA
Kooli 2023/24. õa maailmahariduse nädala “Meie maailm. Minu mõju.” korraldasid pea täies mahus G3 (12. klassi) õpilased ehk kogu lend (123 õpilast) kogu kooliperele ja lisaks kutsuti abiturientide poolt loodud töötubadesse osalema naaberkoolide põhikoolide 8. klassi õpilasi. Nädala raames toimus G3 õpilaste poolt korraldatuna erinevaid tegevusi: viidi läbi töötubasid, loodi lauamäng, teadlikkuse sildid, kutsuti kõnelema inspiratsioonikõnelejaid ning korraldati arutelupaneel. Lisaks loodi G3 õpilaste poolt ka kogu nädala kohta ülevaatlik veebileht. Kogu maailmahariduse nädala tegevused planeeriti ja teostati kooli kohustusliku õppeaine “Jätkusuutlik maailm” raames.
Vaata täpsemat kava siin.
Korraldajad: õpilasi juhendasid ja suunasid õpetaja Anna-Liisa Nurgamaa ja Kristin Lekko