Kriitiline ja eetiline maailmaharidus: juhendmaterjalid ja artiklid

Kriitiline ja eetiline maailmaharidus ei piirdu faktide edastamisega – see kutsub uurima võimusuhteid, esitama küsimusi domineerivate narratiivide osas ja mõistma igaühe rolli globaalses süsteemis. Oleme siia koondanud viited ressurssidele, mis aitavad arendada kriitilist mõtlemist ja globaalse õigluse edendamist läbi maailmahariduse:

Eestikeelsed materjalid

Uuenda oma õppematerjali!

Materjal julgustab õpetajaid kaasajastama õppematerjale, et toetada aktiivseks ja kriitiliselt mõtlevaks maailmakodanikuks kujunemist.

Fingo (2021)

HEADSUP tööriist

HEADSUP kutsub üles kriitiliselt uurima maailmaharidusega seotud teemasid, pöörates tähelepanu võimusuhetele ja julgustades sügavat refleksiooni ebavõrdsuse ja vastutuse teemadel. Materjal on saadaval 10 eri keeles Manchester Metropolitan ülikooli veebilehel. Seda tutvustab ka Vanessa Vandreotti selles lühiloengus.

Autorid: Karen Pashby ja Louise Sund. Manchester Metropolitan University (2019)

Ingliskeelsed materjalid

Global Citizenship Education Otherwise

Juhend kutsub üles maailmahariduse dekoloniseerimisele, pakkudes raamistikke ja küsimusi, mis aitavad õppijatel mõtestada oma rolli ebavõrdsuse ja võimusuhte säilitamise või muutmise protsessides.

Autorid: Vanessa de Oliveira Andreotti, Sharon Stein, Rene Suša, Tereza Čajkova, Dani d’Emilia, Elwood Jimmy, Bill Calhoun, Sarah Amsler, Camilla Cardoso, Dino Siwek ja Kyra Fay. Gesturing Towards Decolonial Futures Collective (2019)

Transformative Learning Journeys: Venturing into the wilds of Global Citizenship Education

Dokument toob esile, mis on muutust loov ehk transformatiivne õpe ning kuidas saab see anda inimestele ja kogukondadele jõudu tegutseda globaalse õigluse ja kestlikkuse nimel.

Bridge 47 (2021)

Critical literacy in global citizenship education: Professional development resource pack

Materjal toetab õpetajaid kriitilise kirjaoskuse arendamisel, et aidata õpilastel mõista ja küsitleda globaalset ebavõrdsust, võimusuhteid ja domineerivaid narratiive.

Autorid: Vanessa Andreotti, Linda Barker and Katy Newell-Jones. Centre for the Study of Social and Global Justice (2006)

Reframing the message: Changing narratives. Course material and toolbox

Materjal pakub juhiseid ja tööriistu globaalse õigluse ja kestliku arengu teemade kommunikatsiooni kriitiliseks ümbermõtestamiseks nii, et need edendaks kaasavamaid ja võrdsemaid sõnumeid.

Autor: Emilie Tranholm Larsen. CISU – Civil Society in Development (2015)

Transformational communications for global justice: Reframing toolkit

Juhend toetab strateegiliste ja kriitiliselt läbimõeldud sõnumite loomist, mis edendaksid sotsiaalset õiglust ja kaasaksid erinevaid sihtrühmi aruteludesse süsteemsete muutuste üle.

DEEEP (2015)

How do we know it’s working?

Veebileht koondab tööriistu, juhendeid ja õppematerjale, mis toetavad kriitilist maailmaharidust ning aitavad õpetajatel edendada kestlikkust, õigluse mõistmist ja aktiivseks maailmakodanikuks kujunemist.

RISC (2024)

Global citizenship education (GCE) for unknown futures: mapping past and current experiments and debates

Aruanne uurib, kuidas saab maailmaharidus valmistada õppijaid ette ettearvamatute ja keeruliste tulevikustsenaariumide jaoks, rõhutades kriitilist, reflektiivset ja süsteemset mõtlemist. Dokument julgustab haridust ümber mõtestama viisil, mis toetab ebakindluse ja muutuste keskel vastutustundlikku tegutsemist.

Autor: Rene Suša. Bridge 47 (2019)

Viited artiklitele

De Andreotti, V. O. (2014). Soft versus critical global citizenship education. Development education in policy and practice (pp. 21-31). London: Palgrave Macmillan UK

Globalisation, Societies and Education. (2021). Special issue: Global citizenship education otherwise: Pedagogical possibilities of engaging with uncertainty, complexity and the unknown. Globalisation, Societies and Education, 19(4).

Stein, S., Andreotti, V., Suša, R., Ahenakew, C. & Čajková, T. (2024). From “education for sustainable development” to “education for the end of the world as we know it”, in H. Pedersen, S. Windsor, B. Knutsson, D. Sanders, A. Wals, & O. Frank (Eds.), Education for sustainable development in the ‘capitalocene’. Routledge.

Andreotti, V. D. O. (2021). Depth education and the possibility of GCE otherwise. Globalisation, Societies and Education, 19(4), 496-509.

Suša, R. (2014). The stories we tell ourselves (2014). DEEEP Reflection Series. Published by DEEP/CONCROD, Brussels.

Andreotti, V., Barker, L., & Newell-Jones, K. (2006). Critical literacy in global citizenship education. Professional Development Resource Pack.

Suša, R. (2019).  Bridge, 47, 29.

Dados, N., & Connell, R. (2012). The global south. Contexts, 11(1), 12-13.


Materjalid on koondatud MTÜ Mondo projektist “Maailmahariduse õpiringid”, mida kaasrahastab Euroopa Liit.

Kaanepilt on materjalist Global Citizenship Education Otherwise: “Maa” – Vanessa Andreotti. tema juuksed: universum // päike: loojumas ta kulmude vahel // haavad, sinikad ja okastraadid ta nahal: meie ülbus // pisarate jõed: tema tundlikkus // silmad suletud: ta kõneleb sõnadeta // sinu pilk: me hakkame taas õppima kuulama

Back
Maailmakool
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.