Noorsootöötaja kui rahuharija

Miks on oluline, et noorsootöötajad edendaksid rahuharidust?

 

Tänapäeva noored seisavad silmitsi tohutu hulga määramatustega üleilmsel tasandil. Täiskasvanutena on meil võimalik pakkuda kindlust ja tuge, et aidata noortel kriiside ajal toime tulla. Alustada võid turvalisuse loomisest oma töökohas: see tähendab näiteks oskust suurendada iseenda sisemist turvalisust, turvaliste keskkondade loomist kohtumisteks ja arenguks, aga ka tegevusvõimekuse toetamist maailma mitmete kriiside foonil. Noorsootöö keskkond võib olla näide kogukonnast, kus rahu võetakse tõsiselt. Noored omakorda saavad õppida seda oma teistes kogukondades jäljendama. 

Paljud noorsootöötajad tegelevad rahuharidusega iga päev, aga ei nimeta seda kunagi rahuhariduseks – see on osa nende tavapärastest töömeetoditest. Rahuharidus on tihti põimunud teiste tegevustega. Näiteks saavad noorsootöötajad koos planeerida, kuidas kaasata noortekeskuste tegevustesse aktiivselt vähemusrühmi, nagu hiljuti piirkonda kolinud noored. Samuti saavad noorsootöötajad vestelda noortega sobivast ja lugupidavast keelekasutusest, et ennetada suuremaid konflikte. Need näited kuuluvad rahuhariduse valdkonda, kuid seda ei nimetata alati rahuhariduseks ning see ei ole ka eriti oluline. Kaasamise, heaolu, turvalisema keskkonna ja rahumeelse kultuuri nimel tehtud töö on väärtuslik, olenemata sellest, kuidas me seda kutsume.

Soovime kursusel tunnustada ja kinnistada juba olemasolevaid toimivaid praktikaid ning soodustada uusi, mis toetavad noorsootöös rahukultuuri loomist. Noorsootöötajad ei tegutse alati rahuloojatena ega õpeta alati noori rahu austama. Mõnikord ei edenda noortega töötavad täiskasvanud positiivset rahu, vaid lasevad selle asemel juhtuda diskrimineerimisel, kiusamisel või vihakõnel. Sellel on mitu põhjust. Loodame, et kursus aitab kõigil noortega töötavatel täiskasvanutel uskuda, et nad suudavad ja tahavad õpetada endale ja teistele rahu loomise oskusi ja hoiakuid. 

Noorsootöö keskkonnas saavad noorsootöötajad ja noored luua turvalisemaid ruume, kus kokkupuuted saavad toimuda rahumeelselt ja asjalikult. Sellistest kokkupuudetest võib olla väga palju õppida. Kui noor näeb, et noorsootöötaja lahendab konflikte vägivallatult ja õpetab seda ka noortele, võib noorsootöös osalemine aidata noorel mõista konfliktide vägivallatu lahendamise võimalikkust. Noorsootöös saab konfliktide ennetamiseks ja ohjamiseks kasutada vahendeid, nagu läbirääkimised ja dialoogiline suhtlus.

Noorsootöötajad saavad aidata noortel näha ja uskuda, et neil on võime panustada rahu loomisse ning et nende osalus on oluline. Nad saavad pakkuda rahu edendamiseks vajalikke oskusi, väärtusi ja teadmisi. Rahu loomine ja säilitamine ei ole lihtne kellegi jaoks, kuid koos saame pöörata tähelepanu rahu tähtsusele.

 

Põhimõiste  

 

Tegevusvõimekus e. agentsus on meie isiklik valmisolek ja võimekus toimida/tegutseda iseendana ja iseseisvalt. Kui me tunneme enda tegevusvõimekust, siis usume, et me saame kujundada oma elu vastavalt enda eesmärkidele ja väärtustele.

 

Harjutused



Mida tähendab sinu jaoks rahu?

Vaata lisatud tsitaate rahu kohta. Vali tsitaat, mis sind kõnetab ning on sarnane sellele, kuidas sina rahu mõistad. Kirjuta valitud tsitaat ja selle tähendus sinu jaoks oma märkmikku.





Mida tähendab sinu jaoks rahu?

Järgmist harjutust saab teha koos noorterühmaga. Ettevalmistus: prindi tsitaadid ja aseta need põrandale laiali.

Istuge rühmaga ringis. Vaadake rahuteemalisi tsitaate, mis on põrandal ringi keskel. Valige tsitaat, mis teid kõnetab ning on sarnane sellele, kuidas teie rahu mõistate. Igaüks näitab, millise tsitaadi ta valis, loeb selle ette ning soovi korral jagab teistega, kuidas tema sõnumit tõlgendab. Kui keegi oma tsitaadist räägib, kuulavad teised ilma kommentaare tegemata. Kui igaüks on rääkinud, vestelge ja arutlege koos rühmaga.

 

Viited