Dialoog on suhtluse vorm, mille eesmärk on suurendada vastastikust mõistmist ning mis võimaldab saavutada positiivseid tulemusi, mida ei pruugi ette näha.
Enamik inimesi astub dialoogi eeldusega, et dialoogi eesmärk on suurendada vastastikust mõistmist. Tegelikult on dialoog pigem hoiak ja meelestatus suhtlemise suhtes kui konkreetne tegevus.
Nüüd vaatleme erinevusi läbirääkimiste ja dialoogi vahel. Läbirääkimiste puhul on igal osapoolel eelnevalt paika pandud eesmärgid ja prioriteedid. Selles mõttes on dialoog läbirääkimiste vastand: dialoogi lõpptulemus võib olla midagi sellist, millele ükski osaleja polnud varem mõelnud. Dialoogi tulemused luuakse ühiselt ning sageli ületab protsess osalejate ootused. See võib tähendada, et osapooled peavad arutelu käigus oma arvamusi või hoiakuid muutma. Nii koosneb suur osa dialoogilise suhtluse oskustest tööst iseendaga, et luua endas sisemist turvalisust ja ruumi, et sinu arvamused saaksid vähem või rohkem nihkuda.
On väga keeruline hoida avatud meelt ja oma arvamustes kahelda, aga samal ajal võib see olla äärmiselt rahuldustpakkuv. Dialoog annab mõlemale osapoolele võimaluse õppida ja kasvada. Rahuharidus ja dialoogiline suhtlemine võivad tõhusalt võidelda etniliste ja kultuuriliste eelarvamuste vastu, arendada kriitilist mõtlemist, suurendada solidaarsust, hoida ära segregatsiooni ning ennetada tõrjuvaid süsteeme ja käitumisviise.
Niivõrd tundlike muutuste toimuma panemiseks on vaja turvalisemaid ruume, mis põhinevad usaldusel. Dialoogiga tegeledes ei kao võimudünaamika, diskrimineerimine ja ebasõbralikud suhted kui võluväel. Me peame usalduslikku õhkkonda aktiivselt looma ja säilitama, suhtudes igasse (noorde) inimesse austusega ning luues kaasamist toetavaid praktikaid. Järgmises peatükis õpid, kuidas luua suhtlemiseks turvalisemaid ruume.
Dialoogiline suhtlus nõuab ka niisuguseid oskusi nagu aktiivne kuulamine, võime ja motiveeritus juurelda oma mõtteviiside üle ning positiivne suhtumine õppimisse ja arvamuste muutumisesse.
Dialoog nõuab kuulamisoskuse arendamist, et teise inimese seisukohta tõeliselt kuulda. See ei tähenda aga kunagi, et teiste inimeste arvamustega peab tingimata nõustuma. Just nagu meie soovime, et meid mõistetaks, peame püüdlema ka teiste mõistmise poole. Kui parem vastastikune mõistmine on saavutatud, saame välja selgitada, milles me nõustume ja milles me ei nõustu ning mõlemat seisukohta tunnustada ja austada.
Kuidas aktiivselt kuulata?
Oluline on järjest rohkem oma mõtlemist analüüsida ning luua ja säilitada positiivne suhtumine õppimisse ja arvamuste muutumisse. Eelkõige nõuab see sisemist turvalisust ja mängulisust – iseenese aktsepteerimist ning teadmist, et võime mis tahes olukorras endale loota ja enda eest hoolitseda. Hirmu tundmise asemel saad kasutada võimalust olla oma ideede ja mõtetega rahujalal ning läheneda neile uudishimulikult: „Ma ei teadnudki, et võin niimoodi mõelda! Kui huvitav!“ Sisemist võimekust arendab kursuse 3. peatükk „Mina“. Sisemise turvalisuse järkjärguline suurendamine võtab tavaliselt aega, nii et kui vajad oma heaolu loomisel abi või rohkem tugisambaid, võta peatükk julgelt uuesti lahti. Oluline on meeles pidada, et me ei pea end kogu aeg turvaliselt või tugevana tundma. Me võime olla ka haavatavad ja siiski võimelised tegutsema.
Dialoogilist suhtlust võib vaadelda kui vastuvõtlikku ja rikastavat kokkupuudet ja vestlust ning protsessi, mis suurendab ühist mõistmist inimeste või inimrühmade vahel. Dialoog soodustab avatust ning soovi saada teada rohkem nii teiste kui ka enda kohta. Sellises suhtluses koheldakse kõiki osapooli isikutena, kelle elukogemused, teadmised ja arvamused võivad erineda, kuid kes kõik on valmis üksteisega suhtlema. Dialoog eeldab suhestumist teiste arusaamadega ning ausust omaenda kavatsuste ja arusaamade suhtes. Dialoogiline suhtlus ärgitab kõiki kogukonna osapooli teadvustama oma eelarvamusi ja raame (raamidest lähemalt eelmises peatükis), kuid olema avatud ka teiste inimeste küsimustele ja väidetele.
Seejuures on igasugune vastastikune mõistmine osaline ja ajutine, sest inimesed, vaatenurgad ja kontekst muutuvad. Dialoogiline suhtlus saab luua erinevate noorterühmade vahele edasiviiva vestluse ja koostöö, mis murrab stereotüüpe ja taastab usalduse. Sageli on suhtluse eesmärk mõista teiste inimeste tundeid, mõtteid ja väljendusviise. Mõistmine arendab omakorda empaatiavõimet teiste suhtes ning teeb muutused võimalikuks. Nii võib dialoogiline suhtlus suhteid ümberkujundada ning tugevdada usaldust osapoolte vahel.
Ehkki usaldus võib dialoogi toel kasvada, on mõningast usaldust vaja juba enne dialoogi algust, et noored tunneksid end osalemiseks piisavalt turvaliselt. Lahkheli tekkimisel võib olla kahjulik lihtsalt veel rohkem suhtlema hakata. Vahel on targem hoida mõned grupid lahus ning nendega eraldi töötada, kuni usud, et nad suudavad üksteisega austusega suhelda.
Vestluse algus mõjutab kogu suhtluse käiku. Kujutle hetkeks, et keegi pöördub sinu poole kaebusega. Kui ta sind süüdistab või kritiseerib, on raske jääda rahulikuks ning olla tema kommentaaridele avatud. Kriitikat kuuldes võime kergesti tunda hirmu, ärevust või vajadust ennast õigustada – sellest lähtepunktist on raske sisukat vestlust pidada. Tihti tajume süüdistamise või kriitikana lauseid, mis sisaldavad „sina“-väiteid ning sõnu „alati“ ja „mitte kunagi“. Vestluse alustamine lausetega „Sa kogu aeg...“ või „Sa kunagi ei...“ võib panna vestluse liikuma vales suunas ning kahjustada usaldust ja ühendust.
Juba hariduse ja elukogemuse põhjal teavad paljud, et meie mõte jõuab paremini kohale siis, kui väljendume leebemalt ning kasutame pigem sõna „mina“ kui „sina“. Pettunult ja vihasena päriselu konflikte lahendades ei ole seda aga alati lihtne teha. Seetõttu on mõistlik harjutada leebemat väljendusviisi siis, kui me ei ole parajasti terava konflikti keerises. Kui soovid, et teised inimesed sind kuulaksid, võib olla kasulik vältida otsest kriitikat ja süüdistamist ning selle asemel selgitada oma muresid ja kirjeldada oma vajadusi. Mis kõige tähtsam – tuleb jääda lugupidavaks ja hinnanguvabaks ning anda teisele inimesele ruumi mõelda ja öelda, kuidas sinu sõnad teda tundma ja mõtlema panevad. Suhtlemine on kahesuunaline tee. Kui räägime probleemist leebemalt, saame toimuvat kirjeldada faktide ja oma kogemuste abil. Kellegi teise kogemuste toel probleemi kirjeldada on aga riskantne, kui see pole just tingimata vajalik – see võib näida klatšimisena ning muuta probleemi lahendamise keeruliseks.
Kas teadsid? On tõestatud, et isegi lühike metsas viibimine vähendab stressi ja tasakaalustab tõhusalt närvisüsteemi.