02.04AUTISMI TEADVUSTAMISE PÄEVWorld Autism Awareness Day | |
ÜRO üldassamblee kuulutas 2007. aastal 2. aprilli maailma autismiteadvustamise päevaks. Eesmärgiks on kasvatada ÜRO liikmesriikides ühiskonnateadlikkust autismist. |
Räägi autismist ning teadvusta noortele autistliku käitumise taga olevaid põhjuseid. Arutada võiks ka tolerantsuse, hoolivuse ning abistamise teemadel.
04.04MIINIDEVASTANE PÄEVInternational Day for Mine Awareness and Assistance in Mine Action |
|
ÜRO kuulutas 2005. aastal 4. aprilli rahvusvaheliseks miinidevastaseks päevaks. Eesmärgiks on anda infot miinide ohtlikkusest ja arendada rahvuslikke miinitõrjeüksusi nendes maades, kus miinid ja muud sõjaaja plahvatusohtlikud relvad on tõsine turvarisk ja takistus majanduslikule ning sotsiaalsele arengule. |
Miinimäng – mäng juhib tähelepanu maamiinide probleemile maailmas, pannes õpilased hetkeks miiniohvriks langenud inimestega sarnasesse olukorda.
FILMISOOVITUS:
„Itaalia arst“ – film kummalise elueesmärgiga Itaalia mehest: päästa iga Afganistani miiniohvri inimväärikus.
„Cambodia Trust“ – film Kambodžas elavate miinide tõttu invaliidiks jäänud inimeste elust ja nende õiguste eest võitlemisest. Miinimäng – mäng juhib tähelepanu maamiinide probleemile maailmas, pannes õpilased hetkeks miiniohvriks langenud inimestega sarnasesse olukorda.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
07.04RWANDA GENOTSIIDI OHVRITE MÄLESTUSPÄEVDay of Remembrance of the Victims of the Rwanda Genocide |
|
ÜRO üldassamblee pühendas 2004. aastal 7. aprilli Rwanda genotsiidiohvrite mälestamise päevaks. Selle päeva raames mälestatakse umbes 80 000 Rwanda inimest, kes langesid genotsiidi ohvriks ning toetatakse mahajäänud kogukondi ja rahvast. Genotsiidi ennetamine on nii kollektiivne kui ka individuaalne vastutus. |
Selle päeva raames võiks noortele rääkida genotsiidist, selle mõjust rahvale. Rwanda austuseks seista vaikuseminuti. Arutada ja uurida, kas veel kusagil maailmas toimub sarnaseid juhtumeid, rääkige sellega seoses nt Darfurist. Tutvuge ka Eesti Ravusvahelise kooli projektiga „Change the World by Monday“ Facebook'is.
FILMISOOVITUS:
„Õigusemõistmine“ – väga informatiivne ja kaasahaarav film Rahvusvahelise Kriminaalkohtu igapäevatööst.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
07.04TERVISEPÄEVWorld Health Day |
|
Maailma tervisepäeval soovitakse meeles pidada ÜRO alla kuuluva maailma tervishoiuühingu tegevust. Maailma tervisepäeval on igal aastal erinev teema, mille abil parandatakse teadlikkust tervishoiuteemadel rahvuslikul ja globaalsel tasandil. |
Räägi tervise olulisusest, selle hoidmisest ning ebatervisliku elustiili tagajärgedest. Sel päeval oleks sobilik võtta ette liikumis- ja spordiüritusi ja rääkida tervislikust toitumisest. Võib külastada ka Tervishoiumuuseumi.
FILMISOOVITUS:
„Väsinud end vihkamast“ – anoreksiaga võitleva Eesti tüdruku lugu.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
SUUR REEDE
Reede enne ülestõusmispüha, liikuv püha, mis langeb märtsi või aprilli |
|
Suur reede on kristlik püha, mil kristlased mälestavad Kristuse ristilöömist. Ehkki see on päev, mil kirik elab leinas, usutakse, et Kristus on surnud meie eest ning toonud meile lepituse. Eestis on suur reede riigipüha ja puhkepäev. |
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
22.04MAA PÄEVEarth Day |
|
ÜRO eestvedamisel korraldatakse seda päeva alates 1970. aastast. Sel päeval pööratakse tähelepanu Maal elutsevatele erinevatele looma- ja taimeliikidele ning inimese mõjule ja jätkusuutlikule harmoonilisele kooseksisteerimisele maal. Vaata kindlasti www.earthday.org kodulehelt lisaideid päeva sisustamiseks. |
MÕTLE KAASA
Miks peab meie planeeti ja keskkonda hoidma?
Mis on ökoloogiline jalajälg?
Mida saad sina keskkonna heaks teha?
TEGUTSE
Arvuta veebipõhistes kalkulaatorites oma ökoloogiline ja süsiniku jalajälg. Kirjuta üles kolm lubadust, mida oma käitumises muudad, et need jalajäljed aasta jooksul väheneksid.
Üle poole maailma inimestest elab linnades. Linnade mõju kliimamuutusele on suur. Saada kohalikku omavalitusse ettepanekud, kuidas oma kodulinna "rohelisemaks" muuta.
Osale mõnes üle-Eestilises aktsioonis või vii oma kodukohas läbi mõni oma väike projekt, mis aitab kaasa keskkonna säästmisele.
Tutvu huvitavate keskkonnaalaste faktide ja analüüsidega filmis „Ökoloogiline jalajälg“.
KASUTA ÕPPETÖÖS
Rääkige klassis eri liikidest, ökosüsteemist, evolutsioonist, looduse tasakaalust ning inimeste majanduslikest, sotsiaalsetest ja keskkondlikest mõjudest ning vajadustest.
Kasutades mõnd veebipõhist kalkulaatorit, arvutage klassis välja oma ökoloogiline jalajälg.
Mõelge välja üks ühine heategu, mida te koos keskkonna heaks teha saate ja viige see ellu.
Osalege klassis „Billion acts of Green“ kampaanias (lisainfo Earth Day kodulehel).
Prindi Maa päeva poster ja pane see klassiruumi seinale kõigile uudistamiseks!
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
22.04PAGULASSEISUNDI KONVENTSIOONI PÄEV |
|
Pagulasseisundi konventsiooni eesmärk on tagada, et kõik inimesed, kes on sunnitud oma kodumaalt põgenema, saavad elamisloa teises riigis, kuni nende kodumaale naasmine on ohutu. Konventsioon defineerib pagulase termini ning esitab asüülistaatuse saanud isikute õigused ning |
riikide kohustused, kes asüüli tagavad. Konventsioon määratleb ka selle, kes ei ole pagulased, näites sõjakurjategijad. Konventsioon jõustus 22. aprillil 1954. aastal. 2011. aasta aprilli seisuga on sellega liitunud 147 riiki. |
FILMISOOVITUS:
„Bristoli rattaprojekt“ – sümpaatne film ratastest, ringlusest ja pagulusest Suurbritannias.
„Mu kallis muslim“ – räägib Poolas asüüli ootavate Tšetseenia põgenike loo.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
23.04RAAMATUTE JA AUTORIÕIGUSTE PÄEVWorld Book and Copyright Day | |
Rahvusvaheline raamatute ja autoriõiguste päeva peeti esmakordselt 1995. aastal UNESCO peakontoris Pariisis ning selle eesmärgiks on siiani julgustada kõiki avastama lugemise mõnusid ja tõsta inimeste austust kirjanike vastu, kes on oma teostega andnud edasi inimlikkuse sotsiaalset ja kultuurilist progressi. Sel päeval edendatakse autoriõiguste ning intellektuaalse omandi kaitset, tolerantsi ning eetilist mõtlemist. |
Aruta noortega, mida lugemine neile pakub. Tutvusta huvitavat kirjandust erinevatest maailmaosadest. Arutleda võiks ka autoriõiguste üle ning külastada mõnda raamatukogu, näiteks Eesti Rahvusraamatukogu Tallinnas või Eesti Kirjandusmuuseumi Tartus. Telli klassile laenuks „Lohejooksja“ raamatud, mille kaudu saate tutvuda Afganistani ajalooga. Kuula huvitavate inimeste jutte internetist „Ted talks“ lehelt, näiteks Nigeeria kirjaniku Chimamanda Ngozi Adichie huvitavat lugu sellest, kuidas oli kasvada kirjanikuks Aafrikas.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
ÜLEILMNE HARIDUSKAMPAANIAGlobal Campaign for Education Leiab aset iga aasta aprillis |
|
Vähemalt 120 riigis toimuv üleilmne hariduskampaania on aeg, mil lapsed, õpetajad, lapsevanemad üle maailma ühinevad ja nõuavad üheskoos tasuta kohustusliku hariduse tagamist kõigile. Kampaania tutvustab juurdepääsu haridusele kui inimõigusele. Tegeleb aktiivselt avalikkuse teadlikkuse |
tõstmisega, et valitsuste ja rahvusvahelised organisatsioonid suudaksid täita antud lubadused – tagada kõigile maailma lastele tasuta juurdepääs haridusele. |
Arutlege tunnis hariduse vajalikkuse üle. Näiteks võib paluda õpilastel kirjutada essee teemal „Mida ma teeksin, kui ma poleks oma elus päevagi koolis käinud“. Arutlege ka põhjuste üle, miks arenguriikides lapsed sageli kooliharidust ei saa. Õpilased võiksid arutleda selle üle, mida peaksid poliitikud tegema selleks, et kõigil lastel oleks võimalik koolis käia.
Rahvusvahelise kampaania koduleht: https://www.campaignforeducation.org/en/
MATERJAL
Kestliku arengu eesmärk nr 4, kvaliteetne haridus
NÄITUS
Fotonäitus "Millist maailma tahame aastaks 2030?"
FILMISOOVITUS:
„Lootust testides“ – nelja Lõuna-Aafrika noore pingutustest enne lõpuksameid.
„Afghan Connection I ja II“ – Afganistani haridusest ja Inglismaa heategevusliku organisatsiooni saavutustest selle toetuseks.
"5800 km koolini" - mis näitab Mondo Tarkusefondi abil Ghanas, Kongo külas koolis käiva lapse argipäeva läbi Eesti lapse silmade.
RAAMAT
"Ma olen Malala"
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse