06.11SÕJAST TULENEVATE KESKKONNAKAHJUDE TÕKESTAMISE PÄEVInternational Day for Preventing the Exploitation of the Environment in War and Armed Conflict |
|
2001. aastal kinnitati 6. november rahvusvaheliseks sõdade ja relvakonfliktide poolt põhjustatud keskkonnakahjude tõkestamise päevaks, ÜRO üldassamblee tahtis pöörata tähelepanu konfliktidest tulenevatele keskkonnakahjustustele. |
Konfliktid ei ole oht pelgalt inimestele, vaid ka loodusvaradele ja ökosüsteemide toimimisele. Kahjude tulemused ulatuvad veel kaugele pärast seda, kui konfliktid ise on juba ammu lõppenud. |
Selle päeva raames võiks noortega rääkida sõdadest ning sõjatehnika arengust, mis mõjutab meie keskkonda. Võiks arutada selle üle, milliste loodusresursside pärast on viimasel ajal relvakonfliktid tekkinud (õli, puit, mineraalid jne) ning millised on nende konfliktide tagajärjed inimesele, loodusele, veele, õhule, metsadele, loomadele jne
FILMISOOVITUS:
„Mürgine tuli“ – Nigeeria naftaleiud pole toonud kohalikele elanikele kasu.
„Veri mobiilis“ – osa mineraalidest, mida mobiiltelefonides kasutatakse, on pärit Kongo DVst, kus nende kauplemisega rahastatakse ka kohalikku relvavõitlust.
10.11RAHU, ARENGU ja TEADUSE PÄEVWorld Science Day for Peace and Development | |
Rahu, arengu ja teaduse päeva tähistatakse aastast 2002 ning selle eestvedaja on UNESCO. Päevaga pööratakse tähelepanu teaduse olulisusele. | Eesmärk on teavitada avalikkust teaduse olulisest rollist ühiskonna rahu ja kestliku arengu kontekstis. |
MÕTLE KAASA
Millega UNESCO tegeleb?
Miks on teadus ouline ja missugune on teaduse roll tänapäeva ühiskonnas?
Milliseid viimase aja teadusalaseid saavutusi tead?
Mida tahaksid ise avastada või leiutada, et maailmas oleks parem elada?
Kuidas aitab teadus maailma rahu tuua?
TEGUTSE
Õpi ära mõni lihtsam "teadustrikk".
Tutvu Nobeli teaduspreemia laureaatitega.
Tee nimekiri kümnest asjast, mida kasutad iga päev ja mis on saanud võimalikuks tänu viimase 30 aasta teadussaavutustele.
KASUTA ÕPPETÖÖS
Rääkige õpilasteha teaduse rollist ja dialoogi olulisusest.
Korraldage koolis mõni teadusprojekt.
Kutsuge kooli rääkima külaline Teaduskeskusest AHHAA või Teadusbussi meeskonnast.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
14.11DIABEEDIPÄEV
World Diabetes Day | |
2006. aastal kinnitas ÜRO üldassamblee 14. novembri ülemaailmseks diabeedipäevaks, sest sel päeval on ka insuliini leiutanud Frederick Banting’i sünnipäev. Rahvusvaheline Diabeediühing ja WHO olid tähistanud diabeedipäeva juba 1991. aastast, kuulutades selle kuupäeva ÜRO päevaks. ÜRO üldassamblee tahtis julgustada liikmesriike ületama diabeedi poolt tekitatud raskusi ja pöörata tähelepanu kvaliteetsele tervishoiuteenusele. Diabeet on pärilik, kuid haiguse esildumist mõjutavad mitmed keskkonnatingimused ja elustiil, pikkuse ja kaalu vahekord, mõne viiruse põdemine ja hiline | sünnitusiga. Kui diabeedi üle kaotatakse kontroll ja veresuhkru tase tõuseb väga kõrgele, võib see endaga kaasa tuua pöördumatuid tüsistusi, südamehaigusi, infarkti, neeruhaigusi, närvikahjustusi ja silmahaigusi. Diabeedi tekkimise nähtudeks võivad olla pidev janu, suurenenud söögiisu, kaalukaotus, väsimus, huvi ja keskendumisraskused, oksendamine, kõhuvalu, käte ja jalgade tuimus, hägune pilk, nakkushaigused ja aeglaselt paranevad haavad. Diabeedi leevendamiseks on olulised füüsiline aktiivsus, normaalne kehakaal, tervislik toitumine, mittesuitsetamine ning tüsistuste jälgimine. |
Ülemaailmse diabeedipäeva raames võiks noortele rääkida selle haiguse olemasolust, ennetusest ning tagajärgedega tegelemisest. Kui noorte seas on diabeetikuid või mõni nende lähedastest on suhkruhaige, on oluline, et haige inimese kaaslane teaks, mida kriitilises olukorras ette võtta ja kuidas aidata.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
MAAILMAHARIDUSE NÄDALGlobal Education Week Toimub novembri keskel | |
1999. aastal kuulutas Euroopa Nõukogu Põhja-Lõuna keskus välja maailmahariduse nädala, mille eesmärgiks on juhtida koolinoorte tähelepanu vaesuse ja sotsiaalse ebavõrdsuse küsimustele. Maailmahariduse nädalal kutsutakse koolinoori ja õpetajaid üles | oma koolis ellu viima maailmahariduslikke projekte, mille raames arutletakse ebavõrdsuse ja globaliseerumise teemadel. Maailmahariduse nädal kannab igal aastal uut pealkirja ning keskendub eri probleemidele. |
MÕTLE KAASA
Mida tähendab maailmaharidus?
Millised on ÜRO arengueesmärgid? Mida saad sina teha, et need arengueesmärgid täituksid?
Mida saad sina/sinu pere/sinu sõpruskond/sinukogukond teha, et maailmas oleks kõigil parem elada?
TEGUTSE
Jaga sotsiaalmeedias mõna maailmahariduse või arengu koostöö teemalist artiklit.
Võta meiega ühendust ja osalena vabatahtlikuna MTÜ Mondo töös.
Toeta arengumaade laste haridust MTÜ Mondo Tarkusefondi kaudu.
KASUTA ÕPPETÖÖS
Tutvustage õpilastele ÜRO arengueesmärke.
Arutlege, miks on oluline rääkida koolis vaesuse ning sotsiaalse ebavõrdsuse küsimustest.
Kutsuge külla MTÜ Mondo maailmahariduse keskuse töötajaid tutvustama organisatsiooni tööd ning õpilaste võimalusi selles kaasa lüüa.
Korraldage koos õpilastega koolis maailmahariduse nädal.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
16.11SALLIVUSPÄEV
International Day for Tolerance |
|
Päeva eesmärgiks on parandada inimeste heaolu ja julgustada sallivust, austust ja dialoogi eri kultuuride, tsivilisatsioonide, inimeste ja organisatsioonide vahel. Üheks eesmärgi saavutamise teeks on hariduse edendamine ja avalikkuse |
suurem teadlikkus. Tolerantsus aitab vähendada poliitilist polariseerumist, kui stereotüübid, ignorants ja ähvardav viha suurendavad ühiskondade lõhestumist. Sallivus aitab ehitada ühtset globaalset ühiskonda. |
MÕTLE KAASA
Mis on sallivus ja miks peame seda oluliseks?
Kuidas saab ühiskonnas diskrimineerimist vähendada ja sallivust suurendada?
Millised isikuomadused ja teadmised aitavad mõista erinevusi meie ümber?
TEGUTSE
Mõtle ja kirjuta üles iga oma sõbra, kolleegi, pereliikme kohta midagi head ning jaga seda nendega.
Vaata filmi „Võõras“, mis uurib Eesti ühiskonda ja selles peituvat viha ning hirmu segunemise ja väljasuremise ees.
Vaata filmi „Afganistan otsib superstaari“, mis räägib sellest, kuidas Afganistani populaarne telesaade kütab kirgi ja tõstatab küsimuse, mis on ühiskonnas lubatud ja mis mitte.
KASUTA ÕPPETÖÖS
Arutage ühiskonnas inimeste sotsiaalsete võimaluste ning huvide üle. Rääkige ebavõrdsusest, diskrimineerimisest ja tolerantsusest, teistega arvestamisest ning ühiskonnas eri huvigruppide omavahelisest dialoogist, kooseksisteerimisest ja koostööst, vabadustest, õigustest ja kohustustest.
Tehke klassis ajurünnad ja kirjutage tahvlile mõtted, kuidas oleks ühiskonnas võimalik diskrimineerimist vähendada ja sallivust suurendada.
Korraldage meeskondlikke spordiüritusi, mis ühendavad inimesi, toomata välja osaliste sotsiaalset tausta.
Prindi sallivuspäeva poster ja pane see klassiruumi seinale kõigile uudistamiseks!
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
FILOSOOFIAPÄEV
World Philosophy Day Liikuv püha, mida tähistatakse novembri kolmandal neljapäeval |
|
Maailma filosoofiapäeva korraldab UNESCO alates 2002. aastast. Eesmärk on ülal hoida filosoofia |
pärandit, kriitilist mõtlemist ja analüüsivõimet. |
Sel päeval võiks rääkida noortega filosoofiast ning algatada mõni päevakajaline debatt.
FILMISOOVITUS:
„Inglise kirurg“ – Inglise ajukirurgi heategevuslik töö Ukrainas.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
LIIKLUSOHVRITE MÄLESTAMISE PÄEVWorld Day of Remembrance for Road Traffic Victims Liikuv püha, mida tähistatakse novembri kolmandal pühapäeval | |
Päeva tähistamise eesmärgiks on meenutada liiklusõnnetustes hukkunuid ja toetada nende omakseid. Liiklusõnnetused on ootamatud ja traumeerivad ning nende mõju on pikaajaline. | Turvavöö kasutamine vähendab liiklusõnnetuste korral hukkumise riski 61% võrra. Poolte liiklusõnnetuse ohvriteks on jalakäijad, ratturid või mootorratturid. |
Rääkige liiklusohutusest, samuti liiklusohvrite ja nende lähedaste abist ning leinast. Kutsuge näiteks mõni spetsialist neil teemadel rääkima.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
20.11LASTEPÄEV
Universal Chidlren's Day |
|
Ülemaailmset lastepäeva tähistatakse paljudes riikides 20. novembril, päeval, mil 1989. aastal võeti vastu lapse õiguste konventsioon. Konventsiooniga on liitunud kõik ÜRO liikmesriigid, välja arvatud USA ja Somaalia. Eesti ühines konventsiooniga 1991. aastal. Rahvusvahelise lapse õiguste päeva |
eesmärk on tõsta inimeste arusaamist lastest ning edendada laste heaolu. Sel päeval pööratakse tähelepanu laste õigustele, vabadustele, lapstööjõule, laste kuritarvitamisele ja kaitsele, laste identiteedile, haridusele, toidule, tervisele ja suremusele. |
Rääkige lapse õigustest ning nende olukorrast maailma eririikides. Vaadake teemakohast filmi ning arutlege, kuidas saaks laste õiguslikku olukorda maailmas parandada.
Sageli öeldakse, et mäng on laste töö. Ka laste õiguste konventsioon rõhutab laste õigust puhkusele ja vabale ajale. Korraldage sellest lähtuvalt ülemaailmse lastepäeva tähistamiseks rahvusvaheliste mängude päev. Ettevalmistuseks uurige erinevates õppetundides, milliseid mänge lapsed erineval pool maakera mängivad ja valmistage tööõpetuse tunnis ette lihtsad mänguvahendid. Ülemaailmsel lastepäeval korraldage ülekooliline spordipäev, kus esitlete klasside kaupa erinevaid mänge ja pakute huvilistele võimalust neid proovida.
Korraldage teemapäev, kus tutvustate laste igapäevaelu eri riikides. Selgitage, millistes oludes lapsed elavad, kui paljud lapsed peavad käima tööl ning kui paljud ei saa koolis käia. Korraldage töötavate laste elu käsitlevaid rollimänge: proovige näiteks vee toomist ja raskete asjade kandmist, korvi ja vaiba kudumist või kingade viksimist.
Samuti võiks korraldada teavitusürituse oma kooli aulas. Üritusel võiks rääkida laste elutingimustest maailma eri paigus ning linastada teemakohaseid filme. Mõelge, kuidas saaks laste olukorda maailmas parandada.
FILMISOOVITUS:
„Punase külmiku teekond“ – 17-aastane Nepaali poiss ronib mööda mägiteid, et teenida raha oma hariduse jaoks.
„Kibe šokolaad“ – kas meie šokolaadis kasutatud kakao on kasvatatud lapstööjõu abil?
„Punam“ – 9-aastase Nepaali tüdruku raskest elust.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
20.11AAFRIKA INDUSTRIALISEERIMISE PÄEVAfrica Industrialisation Day |
|
Päeva eesmärgiks on tugevdada rahvusvahelise üldsuse seotust Aafrika tööstusliku arenemisega. |
Aafrika industrialiseerimise päeva raames võiks rääkida industrialiseerumise, integratsiooni ja turuarengu teemadel. Mõelge industrialiseerimise mõjule nii arenguriikide kui ka arenenud riikide kontekstis nii ajaloolise, tänapäeva kui ka tulevikusuundade aspektist. Kasulik oleks vaadata mõnd filmi, et noortel tekiks olukorrast ka visuaalne pilt. Tööstuslike aspektide arutellu võiks sisse tuua üksikindiviidi ning üldise ühiskonnaarengu tasandi.
FILMISOOVITUS:
„Libeeria Raudsed Leedid“ – Aafrika esimese naispresidendi Libeeria Ellen Johnson-Sirlefi esimene aasta ametis.
"Turu majandus"– turumajandusest Aafrikas.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
21.11TELEVISIOONIPÄEVWorld Television Day |
|
Riike on õhutatud sel päeval tähelepanu pöörama rahu, turvalisust, majanduslikku ja sotsiaalset arengut ning kultuuri käsitlevate teleprogrammide vahendamisele. Televisiooni roll tänapäeva ühiskonnas on suur, |
sest see on üheks põhiliseks infoallikaks, mis annab inimestele teada neid ümbritsevast maailmast. Televisioonil on universaalne roll kasvatada inimeste ühiseid arusaamu ja tolerantsi. |
Rääkige televisiooni rollist meie igapäevaelus, kuidas tarbitakse televisiooni ning milline on meie meediavalikute mõju hoiakutele, suhetele ja ühiskonnale terviklikult. Rääkida võiks televisiooni iseseisvusest ning riskidest ja sellest kuivõrd oluline on kriitiline infotarbimine meie elus. Võite ka viia läbi küsitluse televisiooni vaatamise kohta või väitluse „Kas kõik on tõene info, mida meedia kajastab?“ Külla võib kutsuda mõne tuntud meediategelase. Õpilased võiksid teha ise uudiseid või vaadata ja analüüsida uudiseid kodu- ja välismaisest meediast.
FILMISOOVITUS:
„Burma VJ“ – film, mis tutvustab teravalt ohtlikku ajakir- janiku tööd ja dissidentlust politseiriigis Burmas.
„Yes men parandab maailma“ – kaasaja Robin Hoodid võitlevad meedia abil kurjade korporatsioonide vastu.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
25.11NAISTEVASTASE VÄGIVALLA LÕPETAMISE PÄEVInternational Day for the Elimination of Violence against Women |
|
Päeva eesmärk on teadvustada naiste vastu suunatud vägivalda, millel on mitmeid vorme – füüsiline, seksuaalne, psühholoogiline ja |
majanduslik. Naiste vastu suunatud vägivald mõjutab naiste tervist kui ka tema perekonna ja kogukonna heaolu. |
Rääkige naiste vastu suunatud vägivalla olemusest, levikuulatusest ja tagajärgedest. Lugege klassiga nt. Khalid Hosseini raamatuid Afganistanist.
FILMISOOVITUS:
„Kui kuu ei paista“ – Taani Nigeeriast toodud prostituudid räägivad oma loo.
„Suurim vaikus“ – vägistamistest Kongos.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
OSTUVABA PÄEVBuy Nothing Day Ameerikas tähistatakse päeva pärast tänupüha ja muudes riikides sellele järgneval päeval |
|
Ostuvaba päev on rahvusvaheline protestipäev liigse tarbimise vastu. Ameerikas tähistatakse seda tänupühajärgsel päeval, mis on üks kümnest suurimast poodlemise päevast riigis. Esimene ostuvaba |
päev toimus 1992. aastal Kanadas ning nüüdseks osaleb selles üle 65 riigi. Rahvusvahelisele tasandile tõi ostuvaba päeva tuntud väliseestlasest kultuurikriitik ja ajakirja Adbusters peatoimetaja Kalle Lasn. |
Uurige individuaalselt oma ökoloogilist jalajälge ning arutlege üheskoos, kuidas saaksid õpilased ise igapäevaselt vähem tarbida, nii et meie planeedist jätkuks ka tulevastele põlvedele. Ostuvaba päeva raames korraldab juba mitu aastat näitusi ja üritusi ka Eesti Roheline Liikumine.
FILMISOOVITUS:
„Katastroofi retseptid“ – vaimukas film perekonnast, kes püüavad üle minna naftavabale tarbimisele.
"Roheline vale" - rohepesu fenomeni käsitlev dokumentaalfilm.
„Ökoloogiline jalajälg“ – pooletunnine ülevaade ökoloogilise jalajälje terminist.
„Mardi Gras: Made in China“ ja „Meie ostame, kes maksab?“ – filmid Läänemaailma tarbijatest ja tarbitava tootmistingimustest.
„Jõuluvana töötuba“ – dokumentaalfilm, mis viib vaataja Hiina mänguasjatehaste hirmuäratavasse tõelisusse.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
29.11PALESTIINA RAHVA TOETAMISE PÄEVInternational Day of Solidarity with Palestinian People |
|
ÜRO üldassamblee kinnitas 29. novembri rahvusvaheliseks Palestiina rahvale solidaarsuse osutamise päevaks 1977. aastal. Päeva tähistamise taustaks on 1947. aasta, |
kui ÜRO üldassamblee kiitis heaks Palestiina jagunemist puudutava resolutsiooni. Palestiina küsimus on üks maailma riike kõige rohkem puudutav teema. |
Uurige Palestiina hetkeolukorda ning arutlege, milline võiks olla kriisi lahendus. Korraldage väitlus teemal „Kas Palestiina peaks olema iseseisev riik?“.
FILMISOOVITUS:
„Rahu esimene õppetund“ – film erakordsest koolist Iisraelis, kus koos õpivad nii palestiinlased kui juudid.
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse
Kommentaarid
Nähtav ainult selle arvuti praeguses veebilehitsejas, lisatakse printimisse